Mazowiecki Instutut Kultury zaprasza na jesienną odsłonę Arcydzieł Muzyki Kameralnej. Już 19 października o 19:00 usłyszymy Das Musikalisches Opfer (Muzyczna ofiara), jedno z najważniejszych dzieł literatury muzycznej, które jest owocem spotkania Johanna Sebastiana Bacha z królem Fryderykiem II Hohenzollernem – twórcą potęgi Prus, miłośnikiem muzyki i współsprawcą rozbiorów Polski.
Utwór wykona Altenberg Ensamble, zespół profesjonalnych muzyków grających na instrumentach historycznych lub ich wiernych kopiach.
Das Musikalisches Opfer (Muzyczna ofiara) jest owocem podróży Bacha do Berlina w 1747 roku. Na dworze Berlińskim od wielu lat był zatrudniony syn Bacha – Carl Philipp Emanuel. On to zaaranżował wizytę ojca u króla Fryderyka II, który nie tylko był twórcą potęgi Prus (tak fatalnej w swoich skutkach dla Polski), ale też miłośnikiem muzyki (grał nawet na flecie). Bach został przyjęty prawdziwie po królewsku, Fryderyk zademonstrował mu nie tylko najnowsze nowinki w dziedzinie budowy instrumentów, jakimi były fortepiany Silbermanna, ale też poprosił o popisanie się umiejętnością komponowania fug. Bach zaimprowizował na podany przez króla temat imponującą fugę, nie zdołał jednak stworzyć na poczekaniu fugi sześciogłosowej, jak tego pragnął monarcha. Dlatego poprosił o czas na skomponowanie prawdziwie królewskiego dzieła, złożonego z fug, kanonów i sonaty triowej, napisanej zgodnie z tytułem na skrzypce, flet poprzeczny i continuo.
Powstało więc dzieło atrakcyjne dźwiękowo i uczone, bardzo kunsztowne, ale przeznaczone nie tylko do kontemplowania struktury, jak kanony i fugi, lecz do celów wykonawczych, napisane na konkretny zestaw instrumentów. Nie wiemy, czy Fryderyk II docenił dar Bacha, niemniej Das Musikalisches Opfer pozostaje do dziś jednym z najważniejszych dzieł literatury muzycznej.
Z jego wykonaniem zmierzy się Altenberg Ensable w składzie: Ewa Gubiec – flet traverso, Grzegorz Lalek– skrzypce barokowe, Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa, Ewa Mrowca – klawesyn. Zespół składa się z profesjonalnych muzyków grających na instrumentach historycznych lub ich wiernych kopiach. Muzycy używają strun jelitowych i smyczków barokowych. Stosują również historyczne praktyki wykonawcze, co wymaga nie tylko wszechstronnego wykształcenia w dziedzinie samej instrumentalistyki, ale również szerokiej wiedzy teoretycznej, a także doświadczenia. Wielu członków zespołu nabywa je, współpracując z renomowanymi zespołami muzyki dawnej w kraju i za granicą.