Tematem kolejnego koncertu z cyklu Arcydzieła muzyki kameralnej w Mazowieckim Instytucie Kultury będzie pieśń. 23 listopada o godz. 19:00 Olga Pasiecznik i Natalia Pasiecznik wykonają pieśni w języku niemieckim. To w kręgu tego języka narodziła się i rozkwitła pieśń romantyczna. Usłyszymy utwory Schuberta, Griega i Mendelssohna-Bartholdy’ego. Koncert będzie dostępny na żywo on-line na Facebooku Mazowieckiego Instytutu Kultury.
Pieśń jest zawsze prawdziwym wyzwaniem dla śpiewaka. Nie ma tu miejsca na wokalne, operowe popisy, wszystko jest podporządkowane muzyce. Pieśń jest z jednej strony skromna, z drugiej jednak bardzo wymagająca. Przekaz słowny (na dodatek w różnych językach) jest niezwykle ważny. Śpiewak musi doskonale opanować dykcję, często w obcym języku, trudno sobie bowiem dziś wyobrazić śpiewanie pieśni w innym języku niż oryginalny. Język niesie bowiem z sobą charakter i dlatego mówimy o niemieckiej Lied czy francuskiej chanson.
Właśnie pieśń będzie tematem kolejnego koncertu z cyklu Arcydzieła muzyki kameralnej w Mazowieckim Instytucie Kultury. 23 listopada o godz. 19:00 wystąpią Olga Pasiecznik i Natalia Pasiecznik. Wykonają pieśni Schuberta, Griega i Mendelssohna-Bartholdy’e. Ze względu na obostrzenia epidemiologiczne koncert odbędzie się bez bezpośredniego udziału publiczności. Będzie jednak transmitowany na żywo on-line na facebookowej stronie MIK (facebook.com/mazowieckiinstytutkultury).
Koncert otworzą pieśni Franza Schuberta, który uważany jest za twórcę pieśni romantycznej. Podczas swojego krótkiego życia Schubert napisał ponad 600 pieśni, które zadziwiają nas do dziś swoją różnorodnością i niezwykłym wyrafinowaniem artystycznym. Mniej znane są pieśni Griega. Być może dlatego, że wiele z nich powstało do słów norweskich, co nie ułatwia wykonania i percepcji. Ale Grieg sięgał także po teksty niemieckich poetów i właśnie te z jego pieśni znalazły się w repertuarze koncertu. Mendelssohn – choć kojarzony jest raczej z Pieśniami bez słów, uroczymi miniaturami fortepianowymi – napisał prawie 80 pieśni. Czasami sięgał po te same co Schubert teksty. Podczas koncertu będzie okazja usłyszeć, jak odmienne jest jego opracowanie słynnej Suleiki.
Szczegółowy program koncertu dostępny jest na stronie www.mik.waw.pl