Najnowsza wystawa „Źdźbła trawy” w warszawskiej Galerii Elektor to efekt obserwacji natury lasów, łąk czy sadów, ale też najbardziej pospolitych chwastów. Pokazywane obrazy olejne są próbą podsumowania tych obserwacji, akwarele natomiast są pewnego rodzaju zielnikiem inspirowanym podręcznikami biologii i botaniki. Wystawę Katarzyny Jankowiak można oglądać do 22 stycznia.
Tytuł prezentacji najnowszych prac artystki został zainspirowany wierszem Walta Whitmana: Źdźbła trawy. Sposób, w jaki poeta obserwował, a potem opisywał świat: skupienie na szczególe, rzeczach i zjawiskach drobnych, niepozornych, trywialnych i tak bardzo powszednich, że umykają uwadze, wydawał się artystce najbardziej bliski.
Bo właśnie efektem obserwacji jest wystawa najnowszych prac Katarzyny Jankowiak. Jak przyznaje sama artystka, jest wyznawczynią sztuki patrzenia: gapienia się, przyglądania, chłonięcia, sycenia, zatrzymywania się i skupienia. Artystka przyglądała się lasom, łąkom, sadom, a nawet pospolitym chwastom. I właśnie to przyglądanie się naturze było bezpośrednią inspiracją prac pokazywanych w Galerii Elektor.
Prace stanowią też pewnego rodzaju kalendarium. Tytuły obrazów artystki to po prostu daty ukończenia każdego z nich. Zdaniem Katarzyny Jankowiak tytułowanie prac czy wystaw z jednej strony otwiera jakieś interpretacyjne horyzonty, z drugiej – zamyka i ogranicza. Jak przyznaje również artystka jej wystawa mogłaby mieć wiele innych tytułów - na przykład Wrotycz – bo fascynacja tym pospolitym chwastem, jego niepokojącym zapachem, rozpierzchłym kształtem, leczniczo-trucicielskimi właściwościami i przypisywanym mu potencjałem magicznym (wrotycz uważany był za zielsko czarownic) zainspirowała sporą część prac. Tytuły Czas lub Rytm byłyby równie uprawnione, ponieważ proces malowania, rytmiczność i powtarzalność uderzeń szpachli czy pędzla są dla Katarzyny Jankowiak bardzo istotnym aspektem. Upływ z kolei, bo wystawa jest też o upływie czasu i przemijaniu. I wreszcie The World Fading Away, lub The World on the Edge – ponieważ w obliczu ekologicznej katastrofy, artystka obawia się, że już niebawem nie będzie miała na co się gapić.
Katarzyna Jankowiak
Urodzona w 1962 roku. Absolwentka UAM i ASP w Poznaniu. Od 1992 roku prowadzi galerię sztuki współczesnej ABC Gallery w Poznaniu. Kurator wystaw indywidualnych i zbiorowych, zarówno w ABC Gallery, jak i w innych ośrodkach wystawienniczych (m.in. w Muzeach Narodowych w Krakowie, Poznaniu i Gdańsku, Galerii Krzysztofory w Krakowie, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, BWA w Bydgoszczy). Autorka tekstów dotyczących sztuki współczesnej. Autorka i kurator projektu Poznań Visual Park (park rzeźby i obiektów artystycznych) realizowanego od 2012 roku w parku nad Jeziorem Strzeszyńskim w Poznaniu. Kurator i organizatorka cyklicznych sympozjów twórców i teoretyków Summer Jam. Autorka cyklu 26 filmów dokumentalnych Sztuka patrzenia traktujących o zbiorach muzeów Poznania i Wielkopolski oraz współautorka filmu dokumentalnego Dziewica Orleańska wg. Jana Matejki (reżyseria J. Sidor). Wraz z mężem Jerzym Gumnym współtworzy Fundację Europejskie Forum Sztuki, która organizuje wiele znaczących wydarzeń kulturalnych, m.in. Enter Music Festiwal.