Listopad rozpoczniemy finisażem w Galerii Foksal, ale już 18 listopada otwarcie kolejnej wystawy prezentującej twórczość Shelley Odradek. W Galerii XX1 pochylimy się natomiast nad "Estetyką dostępności" w wykonaniu Marka Rogulskiego, Mateusza Pęka i Edyty Kowalewskiej.
2 listopada zapraszamy do Galerii Foksal na finisaż wystawy Dominiki Olszowy Mózg ofiary erupcji Wezuwiusza zamienił się w szkło. Mrok, który spowija wystawę nie jest potworny. Wręcz przeciwnie – jawi się jako oswojony i zaprasza do rozgoszczenia się. Tytuł wystawy odsyła do licznych artykułów internetowych, pojawiających się na przestrzeni kilku ostatnich lat. Według badaczy niektóre mózgi ofiar katastrofy spowodowanej erupcją Wezuwiusza zamieniły się w szkło. Więcej o wystawie na stronie Galerii Foksal.
8 listopada o 18:00 w Galerii XX1 wernisaż wystawy Estetyka dostępności.
Estetyka dostępności to wystawa trójki artystów związanych ze środowiskiem gdańskim: Marka Rogulskiego, Mateusza Pęka i Edyty Kowalewskiej. W Galerii XX1 zagości zatem zarówno performens, obiekty jak i malarstwo.
Pojęcie estetyki w ostatnich dekadach zdaje się w odwrocie – wcześniej zostało gruntownie zrewidowane przez XX-wieczne awangardy. Można zaryzykować stwierdzenie, że ostatnie lata globalnego kryzysu, przedefiniowały również relacyjny model estetyczny proponowany przez zachodnich teoretyków. Regres zaufania społecznego i ekonomicznego skłania artystę do ponownego przemyślenia podstawowych kategorii dostępności dzieła sztuki w jego instytucjonalnej, materialnej a co za tym idzie estetycznej formie.
Estetyka dostępności stawia pytanie o możliwości zaistnienia dzieła sztuki. Dostępność rozumiana jest tutaj jako proces, który przeprowadza dzieło sztuki przez kolejne fazy negocjacji. Mają one swój początek w układach towarzysko-artystycznych, następnie międzyinstytucjonalnych. Finalnie dzieło udostępnione w warunkach galeryjnych podlega publicznej ocenie, co bywa przepustką do jego dalszego obiegu artystycznego.
Kolejne poziomy adoptowania się, a co za tym idzie kształtowania się artefaktu, nie wykluczają jego autonomiczności, niezależnie od tego, czy jest on inspirowany formą abstrakcyjną, jak w przypadku malarstwa Edyty Kowalewskiej, czy dizajnerskim funkcjonalizmem obecnym w instalacjach Matusza Pęka. Tę tożsamość zachowują również performensy Marka Rogulskiego łączące m.in. sztukę archaiczną z cybernetyczną, chyba najdobitniej udowadniając, że estetyka jest modelem ewolucyjnym, ulegającym dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
GALERIA XX1
Estetyka dostępności | 8 LISTOPADA - 2 GRUDNIA 2022
WERNISAŻ: 8 LISTOPADA (WT), 18:00