W ramach bloku PANELE EKSPERCKIE zapraszamy na pierwszą rozmowę zatytułowaną Wolność artystyczna a uwarunkowania systemowe
KRYTYKA I TEORIA TAŃCA jest budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na niniejszy dział, skupia się na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy dotyczące sztuki tańca, jednak uwzględniające także konteksty społeczne, kulturowe, polityczne.
PANEL EKSPERCKI 1
Panel ekspercki 1 | 13 kwietnia 2023 r. (czw) 18:00 | CST Scena
Wolność artystyczna a uwarunkowania systemowe
By tworzyć, artysta potrzebuje wolności, swobody wyboru treści, technik, metod pracy. Ale potrzebuje też czegoś jeszcze - miejsca do pracy oraz środków finansowych. I to bez względu na to, czy pracuje solo, w duecie, czy w grupie. Zastanawiające jest więc, na ile możemy mówić o wolności twórczej, mając na uwadze uwarunkowania współczesnej polityki kulturalnej.
Uwarunkowania systemowe, z jakimi dziś mają do czynienia środowiska twórcze (w tym środowisko tańca) sprawiają, że powstają pewne modele pracy i współpracy artystycznej. Jednocześnie, w przypadku artystów tańca, mówić możemy nadal o braku wystarczającej liczby miejsc do pracy, jak również o niedostatecznym finansowaniu tańca ze środków publicznych. Nie mamy dziś ogólnopolskich centrów tańca czy choreografii, większość tancerzy i choreografów pracuje w oparciu o granty, konkursy, stypendia. Część z nich ma szczęście realizować działania w publicznych instytucjach. By jednak otrzymać do/finansowanie, należy zrozumieć tę machinę i przystąpić do gry według jej reguł. Na ile więc taki system pozwala na pełną wolność tworzenia?
Uwarunkowania systemowe, z jakimi dziś mają do czynienia środowiska twórcze (w tym środowisko tańca) sprawiają, że powstają pewne modele pracy i współpracy artystycznej. Jednocześnie, w przypadku artystów tańca, mówić możemy nadal o braku wystarczającej liczby miejsc do pracy, jak również o niedostatecznym finansowaniu tańca ze środków publicznych. Nie mamy dziś ogólnopolskich centrów tańca czy choreografii, większość tancerzy i choreografów pracuje w oparciu o granty, konkursy, stypendia. Część z nich ma szczęście realizować działania w publicznych instytucjach. By jednak otrzymać do/finansowanie, należy zrozumieć tę machinę i przystąpić do gry według jej reguł. Na ile więc taki system pozwala na pełną wolność tworzenia?
Zespół ekspercki: Marta Seredyńska, Ramona Nagabczyńska, Bartek Woszczyński
Marta Seredyńska
Absolwentka wiedzy o teatrze oraz mediów interaktywnych poznańskiego UAM, a także polityki społecznej UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna / Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. Koordynator różnorodnych projektów (m.in. „CURIE CITY eksperymentalny inkubator sztuki w Warszawie” Fundacji Warsaw Bauhaus, „Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania” oraz poszczególne edycje Festiwalu Zawirowania). Prezes Fundacji Rezonanse Kultury, gdzie koordynuje i produkuje większość projektów. Kurator konferencji naukowej „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku” organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz redaktor publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Członek Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Kurator działu Krytyka i teoria tańca w ramach Centralnej Sceny Tańca od 2022 roku. W 2022 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Absolwentka wiedzy o teatrze oraz mediów interaktywnych poznańskiego UAM, a także polityki społecznej UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna / Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. Koordynator różnorodnych projektów (m.in. „CURIE CITY eksperymentalny inkubator sztuki w Warszawie” Fundacji Warsaw Bauhaus, „Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania” oraz poszczególne edycje Festiwalu Zawirowania). Prezes Fundacji Rezonanse Kultury, gdzie koordynuje i produkuje większość projektów. Kurator konferencji naukowej „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku” organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz redaktor publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Członek Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Kurator działu Krytyka i teoria tańca w ramach Centralnej Sceny Tańca od 2022 roku. W 2022 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ramona Nagabczyńska
Tancerka i choreografka pracująca na rynku polskim i międzynarodowym. Edukację artystyczną zdobyła w Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Warszawie, w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w London Contemporary Dance School w Londynie, natomiast teoretyczną na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim. Do jej prac należą m.in. „New (Dis)Order” (2012) wybrany w 2014 do sieci Aerowaves, „Re//akumulacja” (2012), performans galeryjny „The Way Things Dinge” (2014), solo „pURe” (2015), „MORE” (2017), performans galeryjny „Networking” (2018/19), „Części ciała” (2019) również wybranego do sieci Aerowaves, „Silenzio!” (2021) dla Nowego Teatru w Warszawie, „Le Jeu de Massacre” wspólnie z Barbarą Kingą Majewską dla Teatru Studio w Warszawie oraz Błogo dla Muzeum Narodowego w Warszawie. W 2021 zdobyła nagrodę za reżyserię spektaklu „Silenzio!” na festiwalu Boska Komedia. Jest jedną ze współzałożycielek kolektywu Centrum w Ruchu.
Tancerka i choreografka pracująca na rynku polskim i międzynarodowym. Edukację artystyczną zdobyła w Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Warszawie, w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem oraz w London Contemporary Dance School w Londynie, natomiast teoretyczną na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim. Do jej prac należą m.in. „New (Dis)Order” (2012) wybrany w 2014 do sieci Aerowaves, „Re//akumulacja” (2012), performans galeryjny „The Way Things Dinge” (2014), solo „pURe” (2015), „MORE” (2017), performans galeryjny „Networking” (2018/19), „Części ciała” (2019) również wybranego do sieci Aerowaves, „Silenzio!” (2021) dla Nowego Teatru w Warszawie, „Le Jeu de Massacre” wspólnie z Barbarą Kingą Majewską dla Teatru Studio w Warszawie oraz Błogo dla Muzeum Narodowego w Warszawie. W 2021 zdobyła nagrodę za reżyserię spektaklu „Silenzio!” na festiwalu Boska Komedia. Jest jedną ze współzałożycielek kolektywu Centrum w Ruchu.
Bartek Woszczyński
Choreograf, tancerz, założyciel i dyrektor artystyczny B’cause Dance Company. Absolwent londyńskiej wyższej szkoły the Rambert School of Ballet and Contemporary Dance oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Tańca, który ukończył z odznaczeniem Magna Cum Laude. Bartek zaczął tańczyć w Formacji Tańca Nowoczesnego LUZ, a następnie w Alternatywnym Teatrze Tańca LUZ w Siedlcach, z którymi do dziś jest związany. Jako tancerz miał zaszczyt współpracować z takimi choreografami jak Fotis Nikolaou, Soodong Jung, Mark Baldwin, Stephanie Thomasen, Gary Clarke, Thomas Bentin, Marie Brolin-Tani, Mari Carrasco, Ashley Lobo i występować w ich spektaklach w wielu państwach Europy i świata. Jego choreografie wystawiane były w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Danii, Włoszech, Kanadzie, Albanii, Bułgarii, Białorusi, Macedonii, Portugalii, Izraelu, Litwie, Czechach, Grecji, Belgii, Hiszpanii, oraz Korei Południowej. Jest choreografem oraz twórcą takich spektakli jak, ’SIRI’ (spektaklu zrealizowanego w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), czy "After the Past" (spektaklu realizowanego podczas rezydencji artystycznej w Korei Południowej i zaproszonego na festiwale w pięciu państwach). Na swoim koncie ma kilkanaście stworzonych produkcji dla B'cause Dance Company oraz innych teatrów, a także choreografię do musicalu „Janowska. Synowie Aliny”. Bartek tworzył również choreografie oraz ruch sceniczny do wielu produkcji filmowych m.in. "On|Off" - projekt filmowy realizowany przez The Doll - creative agency, na London Fashion Week; teledysk dla włoskich artystów Limitude i wiele innych, autorskich projektów. Jego autorski film taneczny "Let’s Talk About It" zaledwie w rok został zakwalifikowany do jedenastu festiwali w ośmiu państwach zdobywając the Best Interpretation Award podczas festiwalu InShadow w Lizbonie.
Choreograf, tancerz, założyciel i dyrektor artystyczny B’cause Dance Company. Absolwent londyńskiej wyższej szkoły the Rambert School of Ballet and Contemporary Dance oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Tańca, który ukończył z odznaczeniem Magna Cum Laude. Bartek zaczął tańczyć w Formacji Tańca Nowoczesnego LUZ, a następnie w Alternatywnym Teatrze Tańca LUZ w Siedlcach, z którymi do dziś jest związany. Jako tancerz miał zaszczyt współpracować z takimi choreografami jak Fotis Nikolaou, Soodong Jung, Mark Baldwin, Stephanie Thomasen, Gary Clarke, Thomas Bentin, Marie Brolin-Tani, Mari Carrasco, Ashley Lobo i występować w ich spektaklach w wielu państwach Europy i świata. Jego choreografie wystawiane były w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Danii, Włoszech, Kanadzie, Albanii, Bułgarii, Białorusi, Macedonii, Portugalii, Izraelu, Litwie, Czechach, Grecji, Belgii, Hiszpanii, oraz Korei Południowej. Jest choreografem oraz twórcą takich spektakli jak, ’SIRI’ (spektaklu zrealizowanego w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego), czy "After the Past" (spektaklu realizowanego podczas rezydencji artystycznej w Korei Południowej i zaproszonego na festiwale w pięciu państwach). Na swoim koncie ma kilkanaście stworzonych produkcji dla B'cause Dance Company oraz innych teatrów, a także choreografię do musicalu „Janowska. Synowie Aliny”. Bartek tworzył również choreografie oraz ruch sceniczny do wielu produkcji filmowych m.in. "On|Off" - projekt filmowy realizowany przez The Doll - creative agency, na London Fashion Week; teledysk dla włoskich artystów Limitude i wiele innych, autorskich projektów. Jego autorski film taneczny "Let’s Talk About It" zaledwie w rok został zakwalifikowany do jedenastu festiwali w ośmiu państwach zdobywając the Best Interpretation Award podczas festiwalu InShadow w Lizbonie.
- Organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
- Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa
- Projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja IV
- Kuratorka: Marta Seredyńska
- Dostępność: pętla indukcyjna