malarstwo, fotografia, sztuka konceptualna, projekt artystyczno-antropologiczny – w galeriach MIK pokazujemy różnorodny pejzaż współczesnej sztuki czerpiącej z przeszłości!
Galeria ELEKTOR
ANNA MASIUL-GOZDECKA | Emanacje | do 26 listopada
wystawa malarstwa
Anna Masiul-Gozdecka tworzy kompozycje abstrakcyjne i realistyczne, ale zawsze pełne koloru i optymizmu, na przekór szarości, w której dorastała. Jej twórczość jest nierozerwalnie związana z przyrodą i jej doskonałością – mnogością form, faktur, połączeń, różnorodnością pejzażu oraz grą światła i cienia. Nieustannie eksperymentuje, sięga po różne techniki: olejne na płótnie w malowaniu ludzi, twarzy, akryl na płótnie w abstrakcji, tusz, akryl i spray na papierze, tworzy kolaże.
„Fascynuje mnie patrzenie, jak obiekty, przedmioty, myśli wpływają na siebie nawzajem ─ jak ta zmiana powoduje następne zmiany, jak tworzy się coś nowego. Jak zaczyna się od prostych rzeczy ─ kolor jasny i ciemny. Dzień zestawiony z nocą. Świat fizyczny i psychiczny. Świat dotykalny i tajemniczy świat energii. W moim malarstwie staram się wyśledzić i uchwycić ten moment spotkania, zmiany, oddziaływania, przenikania. Abstrakcja jest znakomitym, najbliższym mi środkiem do przekazania elementarnych punktów powstawania tych procesów. Stopniowo pojawiają się w niej elementy rozpoznawalne. Aż wędrując od końca możemy dojść do abstrakcji, pogłębiając jej zrozumienie. Lub dochodząc do wniosku, że nic nie musimy rozumieć”.
koordynatorka: Paulina Czajor. p.czajor@mik.waw.pl
„Fascynuje mnie patrzenie, jak obiekty, przedmioty, myśli wpływają na siebie nawzajem ─ jak ta zmiana powoduje następne zmiany, jak tworzy się coś nowego. Jak zaczyna się od prostych rzeczy ─ kolor jasny i ciemny. Dzień zestawiony z nocą. Świat fizyczny i psychiczny. Świat dotykalny i tajemniczy świat energii. W moim malarstwie staram się wyśledzić i uchwycić ten moment spotkania, zmiany, oddziaływania, przenikania. Abstrakcja jest znakomitym, najbliższym mi środkiem do przekazania elementarnych punktów powstawania tych procesów. Stopniowo pojawiają się w niej elementy rozpoznawalne. Aż wędrując od końca możemy dojść do abstrakcji, pogłębiając jej zrozumienie. Lub dochodząc do wniosku, że nic nie musimy rozumieć”.
koordynatorka: Paulina Czajor. p.czajor@mik.waw.pl
więcej informacji → Anna Masiul-Gozdecka Emanacje
ANNA MASIUL-GOZDECKA | Emanacje | 18.10-26.11 |
Galeria ELEKTOR ul. Elektoralna 12, wstęp wolny
Galeria ELEKTOR ul. Elektoralna 12, wstęp wolny
Galeria XX1
Wystawa zbiorowa: GABRIELA CHRABĄSZCZ, BARBARA JANCZAK, NATALIA KOPYTKO, JOANNA SITARZ | Archeologie współczesności |
do 30 listopada 2023
projekt artystyczno-antropologiczny
Cztery artystki archiwistyki, archeolożki i antropolożki snują opowieść o tym, co jest i zaraz odejdzie w przeszłość.
Przy okazji tej wystawy przyglądamy się uruchamianym przez cztery artystki wykopaliskom współczesności. Dostrzegamy odsłonięte kolejne warstwy przeszłości, nagromadzone na naszym stanowisku archeologicznym. Dostajemy się do zdeponowanych przez ludzi śmieci i skarbów. Odkryte szczątki pozwalają nam zrekonstruować najbardziej trwałe, niezniszczalne schematy minionej rzeczywistości. Szczątki, jakie się zachowały, tyle ujawniają, co ukrywają. To do archeolożki /artystki należy nadawanie im znaczeń i odtworzenie relacji, jakie wiązały z nimi ludzi.
kuratorki: Alicja Głuszek i Małgorzata Miśkowiec
kuratorka programowa Galerii XX1: Agnieszka Rogóz xx1@mik.waw.pl
kuratorka programowa Galerii XX1: Agnieszka Rogóz xx1@mik.waw.pl
Więcej informacji → Archeologie współczesności Galeria XX1
GABRIELA CHRABĄSZCZ, BARBARA JANCZAK, NATALIA KOPYTKO, JOANNA SITARZ | Archeologie współczesności | do 30 listopada |
finisaż: 30 listopada, godz. 18:00, Galerie bez barier | dostępność: oprowadzanie w PJM przez Głuche Edukatorki
Galeria XX1 al. Jana Pawła II 36, wstęp wolny
finisaż: 30 listopada, godz. 18:00, Galerie bez barier | dostępność: oprowadzanie w PJM przez Głuche Edukatorki
Galeria XX1 al. Jana Pawła II 36, wstęp wolny
Galeria FOKSAL
KAROL RADZISZEWSKI | Nos w dupie | do 2 grudnia |
malarstwo, fotografia, sztuka konceptualna
Karol Radziszewski bierze na warsztat Archiwum Galerii Foksal – fotografie, narracje oraz tożsamość tej awangardowej Galerii.
Dzięki jego malarskim gestom z ikonicznych zdjęć, takich jak Tratwa Meduzy Tadeusza Kantora, wydobywa alternatywne historie kryjące się w tych opatrzonych obrazach. Dociera również do zupełnie nieznanych i niepublikowanych fotografii, jak reportaż Eustachego Kossakowskiego na temat grupy Neo-Neo.
W zabawnych działaniach tandemu artystów odnajduje scenę kojarzącą się z feministyczną pracą Natalii LL Sztuka konsumpcyjna, która przecież powstała kilka lat po reportażu odnalezionym w Galerii. Z jednej z tysięcy fotografii z Umarłej klasy, wyjątkowo skrupulatnie dokumentowanego spektaklu Kantora, kadruje wypięte nagie pośladki przywołując postać Krzysztofa Niemczyka oraz jego queerowe akcje z lat 70. XX wieku.
Dzięki jego malarskim gestom z ikonicznych zdjęć, takich jak Tratwa Meduzy Tadeusza Kantora, wydobywa alternatywne historie kryjące się w tych opatrzonych obrazach. Dociera również do zupełnie nieznanych i niepublikowanych fotografii, jak reportaż Eustachego Kossakowskiego na temat grupy Neo-Neo.
W zabawnych działaniach tandemu artystów odnajduje scenę kojarzącą się z feministyczną pracą Natalii LL Sztuka konsumpcyjna, która przecież powstała kilka lat po reportażu odnalezionym w Galerii. Z jednej z tysięcy fotografii z Umarłej klasy, wyjątkowo skrupulatnie dokumentowanego spektaklu Kantora, kadruje wypięte nagie pośladki przywołując postać Krzysztofa Niemczyka oraz jego queerowe akcje z lat 70. XX wieku.
koordynatorka: Maria Rubersz m.rubersz@mik.waw.pl
więcej informacji → Karol Radziszewski_Nos w dupie
więcej informacji → Karol Radziszewski_Nos w dupie
KAROL RADZISZEWSKI | Nos w dupie | do 2 grudnia |
7 listopada, godz. 18:00, Galerie bez barier | dostępność: oprowadzanie w PJM przez Głuche Edukatorki
GALERIA FOKSAL ul. Foksal 1/4, wstęp wolny
7 listopada, godz. 18:00, Galerie bez barier | dostępność: oprowadzanie w PJM przez Głuche Edukatorki
GALERIA FOKSAL ul. Foksal 1/4, wstęp wolny