W sytuacji wojny w Ukrainie, postać i historia Zuzanny Ginczanki nabierają współcześnie nieoczekiwanego charakteru. Przejmująca kreacja Agnieszki Przepiórskiej w teatralnym cyklu SOLO INACZEJ.
Scenariusze do monodramów w cyklu SOLO INACZEJ powstały na podstawie publikacji biograficznych opartych na materiałach źródłowych. Po spektaklach odbywają się rozmowy z twórcami (w tym: z autorami książek), które prowadzą zaproszeni dziennikarze.
SOLO INACZEJ | Ginczanka. Przepis na prostotę życia
monodram Agnieszki Przepiórskiej w reż. Anny Gryszkówny
28 LUTEGO 2024 (ŚR), godz. 19:00
bilety 60 zł | kawiarnia otwarta przed spektaklem
Zuzia, dziesięcioletnia dziewczynka pochodzenia żydowskiego, zaczyna pisać wiersze, które po kilku latach są publikowane w szkolnej gazetce „Echa szkolne”, a następnie przynoszą autorce wyróżnienie w konkursie poetyckim „Wiadomości Literackich”, do udziału w którym namówił ją sam Julian Tuwim.
Od tego momentu wszystko idzie w jej życiu jak po maśle: osiemnastoletnia Zuzanna rozpoczyna współpracę z „Wiadomościami Literackimi”, przenosi się z prowincjonalnego Równego (Wołyń) do wymarzonej Warszawy, podejmuje studia i zaczyna pisać dla „Szpilek”. Przystąpienie do legendarnych Skamandrytów oraz wydanie pierwszego (i jedynego) tomiku poezji O centaurach, nie tylko umacnia pozycję młodej poetki w Warszawie, ale też winduje ją na towarzyski i literacki szczyt. Świat wydaje się leżeć u jej stóp. I wtedy przychodzi wojna.
Autor tekstu Piotr Rowicki nie buduje hagiografii Ginczanki. Stara się ją odbrązowić, pokazać taką, jaką mogłaby być naprawdę. Tekst ten i postać nie istniałyby jednak na scenie bez czułej narratorki, w którą z niezwykłym poświęceniem i wewnętrzną prawdą wciela się Agnieszka Przepiórska. Nie bez znaczenia jest tu również kobieca reżyserska ręka Anny Gryszkówny.
W sytuacji wojny w Ukrainie postać i historia Ginczanki nabierają nieoczekiwanego charakteru. Jak pisała Swietłana Aleksjiewicz -„wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Zuzanna Ginczanka, w przejmującej kreacji Przepiórskiej, zdaje się tę prawdę potwierdzać. Zapisana jest ona i w poezji Ginczanki, i w spektaklu Gryszkówny.
GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTĘ ŻYCIA
monodram Agnieszki Przepiórskiej
reżyseria: Anna Gryszkówna
tekst: Piotr Rowicki
scenografia i kostiumy: Anna Maria Karczmarska
muzyka: Michał Lamża
reżyseria światła: Mateusz Gierc
koordynacja: Małgorzata Rapacz
konsultacja merytoryczna: dr Agata Araszkiewicz
producenci: Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Bałtycka Agencja Artystyczna BART
28 LUTEGO 2024 (ŚR), godz. 19:00
bilety 60 zł | kawiarnia otwarta przed spektaklem
Zuzia, dziesięcioletnia dziewczynka pochodzenia żydowskiego, zaczyna pisać wiersze, które po kilku latach są publikowane w szkolnej gazetce „Echa szkolne”, a następnie przynoszą autorce wyróżnienie w konkursie poetyckim „Wiadomości Literackich”, do udziału w którym namówił ją sam Julian Tuwim.
Od tego momentu wszystko idzie w jej życiu jak po maśle: osiemnastoletnia Zuzanna rozpoczyna współpracę z „Wiadomościami Literackimi”, przenosi się z prowincjonalnego Równego (Wołyń) do wymarzonej Warszawy, podejmuje studia i zaczyna pisać dla „Szpilek”. Przystąpienie do legendarnych Skamandrytów oraz wydanie pierwszego (i jedynego) tomiku poezji O centaurach, nie tylko umacnia pozycję młodej poetki w Warszawie, ale też winduje ją na towarzyski i literacki szczyt. Świat wydaje się leżeć u jej stóp. I wtedy przychodzi wojna.
Autor tekstu Piotr Rowicki nie buduje hagiografii Ginczanki. Stara się ją odbrązowić, pokazać taką, jaką mogłaby być naprawdę. Tekst ten i postać nie istniałyby jednak na scenie bez czułej narratorki, w którą z niezwykłym poświęceniem i wewnętrzną prawdą wciela się Agnieszka Przepiórska. Nie bez znaczenia jest tu również kobieca reżyserska ręka Anny Gryszkówny.
W sytuacji wojny w Ukrainie postać i historia Ginczanki nabierają nieoczekiwanego charakteru. Jak pisała Swietłana Aleksjiewicz -„wojna nie ma w sobie nic z kobiety”. Zuzanna Ginczanka, w przejmującej kreacji Przepiórskiej, zdaje się tę prawdę potwierdzać. Zapisana jest ona i w poezji Ginczanki, i w spektaklu Gryszkówny.
GINCZANKA. PRZEPIS NA PROSTOTĘ ŻYCIA
monodram Agnieszki Przepiórskiej
reżyseria: Anna Gryszkówna
tekst: Piotr Rowicki
scenografia i kostiumy: Anna Maria Karczmarska
muzyka: Michał Lamża
reżyseria światła: Mateusz Gierc
koordynacja: Małgorzata Rapacz
konsultacja merytoryczna: dr Agata Araszkiewicz
producenci: Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Bałtycka Agencja Artystyczna BART
W spektaklu wykorzystano fragment filmu z Zuzanną Ginczanką z kawiarni Adria w Warszawie (1936) - dzięki uprzejmości United States Holocaust Memorial Museum (darowizna Juliet Brayan Archive).
Fotografie archiwalne Zuzanny Ginczanki - dzięki uprzejmości Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Spektakl powstał przy wsparciu Fundacji „Kultura nie boli” – twórcy Big Book Cafe & Festiwal.
Fotografie archiwalne Zuzanny Ginczanki - dzięki uprzejmości Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Spektakl powstał przy wsparciu Fundacji „Kultura nie boli” – twórcy Big Book Cafe & Festiwal.
Po przedstawieniu odbędzie się rozmowa z twórczyniami spektaklu.
O cyklu SOLO INACZEJ
Do pierwszej odsłony nowego teatralnego cyklu SOLO INACZEJ zaprosiliśmy laureatkę nagrody im. A. Zelwerowicza, aktorkę Agnieszkę Przepiórską z jej serią monodramów poświęconych ważnym postaciom kobiet świata kultury, nauki i najnowszej historii. Sama artystka określa ten cykl mianem "bioteatr", gdyż monodramy są czymś w rodzaju artystycznie i teatralnie przetworzonych biografii. Scenariusze powstały na podstawie uznanych publikacji biograficznych opartych na materiałach źródłowych.
Po spektaklach w cyklu SOLO INACZEJ odbywają się rozmowy z twórcami i autorami książek, które prowadzą zaproszeni dziennikarze. Tematem rozmów jest praca nad przedstawieniem, sposób podejścia do tematu, bohaterka, jej twórczość, życie, społeczne tło, problemy, z którymi się zmagała i które też mogą nas dotyczyć.
Do pierwszej odsłony nowego teatralnego cyklu SOLO INACZEJ zaprosiliśmy laureatkę nagrody im. A. Zelwerowicza, aktorkę Agnieszkę Przepiórską z jej serią monodramów poświęconych ważnym postaciom kobiet świata kultury, nauki i najnowszej historii. Sama artystka określa ten cykl mianem "bioteatr", gdyż monodramy są czymś w rodzaju artystycznie i teatralnie przetworzonych biografii. Scenariusze powstały na podstawie uznanych publikacji biograficznych opartych na materiałach źródłowych.
Po spektaklach w cyklu SOLO INACZEJ odbywają się rozmowy z twórcami i autorami książek, które prowadzą zaproszeni dziennikarze. Tematem rozmów jest praca nad przedstawieniem, sposób podejścia do tematu, bohaterka, jej twórczość, życie, społeczne tło, problemy, z którymi się zmagała i które też mogą nas dotyczyć.
SOLO INACZEJ Ginczanka. Przepis na prostotę życia
monodram Agnieszki Przepiórskiej w reżyserii Anny Gryszkówny
28 lutego 2024 (śr), godz. 19:00
bilety dostępne online lub w kasie Instytutu
Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
monodram Agnieszki Przepiórskiej w reżyserii Anny Gryszkówny
28 lutego 2024 (śr), godz. 19:00
bilety dostępne online lub w kasie Instytutu
Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12