Leszek Bzdyl: tancerz, choreograf, aktor i reżyser; założyciel Teatru Dada von Bzdülöw w performensie tanecznym opowie widzom o swojej twórczości. Jak? Przeczytajcie:
Czytacie autobiografie? Ja nie czytam. Nigdy nie mogłem pojąć tego, że można tak szczegółowo pamiętać coś, co wydarzyło się kiedyś, a do tego tak precyzyjnie tę przeszłość komponować w zdarzeniach i uczuciach. Kiedy więc zostałem zaproszony do projektu Autoportret choreograficzny i kiedy nieopatrznie zgodziłem się, to z przerażeniem wyobraziłem sobie, że staję przed publicznością i po raz kolejny usilnie kryć będę, przez niewyobrażalnie długie minuty i kwadranse, rzeczywisty niedosyt samego siebie. I kiedy tak stałem, bezradny, przed tą AUTOBIOGRAFIĄ, przypadek sprawił, że spośród papierów, schowanych tak głęboko, że zapomina się o ich istnieniu, wydobył się scenariusz mojego pierwszego autorskiego spektaklu z 1987 roku. Scenariusz opatrzony pieczątką cenzora i wpisany do rejestru „publikacji i widowisk” nieistniejącego już reżimu. Wypadły też plakaty. A na nich: Teatr Dada von Bzdülöw i tytuł Spektakl Trzeci. Wpadłem jak śliwka w kompot.Spotkam się z Tamtym Ja poprzez ten zachowany scenariusz. Wiem, że niewiele mam o nim do powiedzenia. Ale może on, Tamten Ja, sam spróbuje coś przeze mnie, Tymczasowego Ja, powiedzieć.Zatem zagram w grę z Autobiografią. Zagram w SPEKTAKL TRZECI.
Leszek Bzdyl
dokumentacja performensu "Spektakl trzeci" Teatru Dada von Bzdülöw, dzięki uprzejmości artysty
Proponujemy „odczarowanie” tańca współczesnego. Pojęcie „choreograf” wielu, szczególnie młodym, odbiorcom kojarzy się jedynie z nazwiskiem w zapowiedzi lub programie. Aby przybliżyć sylwetki twórców tańca, powstał pomysł Portretu Choreograficznego, który ewoluował do Autoportretu Choreograficznego mającego za zadanie pokazanie zawodu choreografa nie poprzez prezentację gotowego spektaklu, a kreatywne „przedstawienie się” artysty w mniej zamkniętej formie. Zaproszony choreograf przygotuje godzinny spektakl/prezentację. Zadaniem będzie „sportretowanie” siebie poprzez swoją pracę.
W 1992 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, z którym zagrał w 24 krajach na świecie. Reżyserował przedstawienia m.in: w Teatrze Polskim w Warszawie (Niezatańczone tango wg prozy Wiesława Myśliwskiego), w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy (Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda) oraz w Teatrze OCH w Warszawie (Zielone Zoo na podstawie wierszy Jana Brzechwy).
Jako choreograf zaangażowany był do realizacji blisko 80 tytułów, współpracował z takimi reżyserami, jak Andrzej Seweryn, Waldemar Śmigasiewicz, Piotr Kruszczyński, Iwan Wyrypajew, Gabriel Getzky, Jarosław Gajewski, Anna Wieczur, Bożena Suchocka. Obecnie jest wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie.
Leszek Bzdyl | performens taneczny
6 czerwca 2024 (czw.), godz. 19:00
Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
bilety dostępne online lub w kasie MIK: www.mik.waw.pl/repertuar
kuratorka: Magdalena Chabros
organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie: miasto st. Warszawa