SYRENOIDY to interwencja taneczna w choreografii Magdaleny Przybysz i Michała Przybyły. Działanie będzie pierwszym wydarzeniem Centralnej Sceny Tańca po wakacyjnej przerwie. Performans powstał w ramach projektu "Choreomozaiki" czyli interwencji tanecznych w przestrzeni miasta, których celem jest nawiązanie dialogu z historią miejskich obiektów oraz mieszkańcami i mieszkankami.
CENTRALNA SCENA TAŃCA | site-specific "Syrenoidy"
15 WRZEŚNIA (nd.), godz. 18:00 | pomnik Syreny nad Wisłą, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie, Warszawa | wstęp wolny
Pierwsze wydarzenie cyklu "Choreomozaiek" odbyło się 13 września 2023 roku podczas Festiwalu Tańca Współczesnego w Częstochowie "Pamięć miasta" kuratorowanego przez Annę Królicę, która zaprosiła duet do ożywienia Skweru Solidarności w Częstochowie i znajdującej się na nim słynnej rzeźby Włodzimierza Ściegiennego zwanej potocznie Panią Kowalską.
Tym razem artyści ożywią i upodmiotowią pomnik Syreny nad Wisłą autorstwa polskiej rzeźbiarki Ludwiki Nitschowej.
Pierwsza koncepcja artystki zakładała wykonanie rzeźby z zielonego szkła, jednak ta okazała się zbyt kosztowna i trudna w realizacji, dlatego ostatecznie monument odlano z brązu. Modelką, która pozowała Nitschowej do wykonania głowy i korpusu, była jej kuzynka Wanda Krahelska-Filipowicz, jednak… syrena ma twarz innej kobiety.
Ze względu na wybuch II wojny światowej, nie zrealizowano wszystkich elementów otoczenia rzeźby – przykładowo na krawędzi basenu miały zostać umieszczone mewy zrywające się do lotu. Pomnik – mimo 35 przestrzelin – po wojnie został wyremontowany i do dziś cieszy swą urodą i tajemniczym magnetyzmem.
Przybysz i Przybyła pragną (wraz z gościnnym udziałem Marty Seredyńskiej) zatrzymać się nad następującymi pytaniami: gdyby Syrena miała głos, to co by nam opowiedziała, jakimi historiami by się podzieliła? Co czuła kiedyś i jak się ma dzisiaj? Co ją wzrusza, cieszy i bawi, a co złości i smuci? W jakim kierunku spogląda? Czy lubi ludzi? Czy lubi Warszawę? Czy my sami też jesteśmy stworzeni ze szkła lub z brązu? A może jeszcze z czegoś innego? W jaki sposób syrenie i nasze osobiste przestrzeliny wpływają na naszą codzienność? Kim są Syrenoidy? Jak połączenie humanoidów, androidów, syren i innych stworów wpływa na tragiczną ewolucyjnie kondycję człowieka przedzierającego się przez chaotyczną i destrukcyjną cywilizację Czy jest dla nas jakaś ciemnozielona nadzieja? Wszak zielony to kolor nadziei.
Pierwsza koncepcja artystki zakładała wykonanie rzeźby z zielonego szkła, jednak ta okazała się zbyt kosztowna i trudna w realizacji, dlatego ostatecznie monument odlano z brązu. Modelką, która pozowała Nitschowej do wykonania głowy i korpusu, była jej kuzynka Wanda Krahelska-Filipowicz, jednak… syrena ma twarz innej kobiety.
Ze względu na wybuch II wojny światowej, nie zrealizowano wszystkich elementów otoczenia rzeźby – przykładowo na krawędzi basenu miały zostać umieszczone mewy zrywające się do lotu. Pomnik – mimo 35 przestrzelin – po wojnie został wyremontowany i do dziś cieszy swą urodą i tajemniczym magnetyzmem.
Przybysz i Przybyła pragną (wraz z gościnnym udziałem Marty Seredyńskiej) zatrzymać się nad następującymi pytaniami: gdyby Syrena miała głos, to co by nam opowiedziała, jakimi historiami by się podzieliła? Co czuła kiedyś i jak się ma dzisiaj? Co ją wzrusza, cieszy i bawi, a co złości i smuci? W jakim kierunku spogląda? Czy lubi ludzi? Czy lubi Warszawę? Czy my sami też jesteśmy stworzeni ze szkła lub z brązu? A może jeszcze z czegoś innego? W jaki sposób syrenie i nasze osobiste przestrzeliny wpływają na naszą codzienność? Kim są Syrenoidy? Jak połączenie humanoidów, androidów, syren i innych stworów wpływa na tragiczną ewolucyjnie kondycję człowieka przedzierającego się przez chaotyczną i destrukcyjną cywilizację Czy jest dla nas jakaś ciemnozielona nadzieja? Wszak zielony to kolor nadziei.
BIO:
MAGDA PRZYBYSZ – choreografka, performerka, edukatorka, osoba pisząca. Swoją drogę zaczynała w Eksperymentalnym Studio Tańca Iwony Olszowskiej w Krakowie. Wciela choreograficzne strategie na scenie, w filmie, literaturze oraz przestrzeniach publicznych. Wykładowczyni i współkierowniczka merytoryczna prowadzonych na USWPS w Warszawie studiów podyplomowych Komunikacja w organizacji oparta na empatii. Stypendystka MKiDN (2012, 2020) w dziedzinie taniec, a także stypendystka Stypendium twórczego Grażyny Kulczyk z zakresu współczesnej choreografii (2021).
MICHAŁ PRZYBYŁA – tancerz, choreograf, pedagog, performer. Absolwent studiów licencjackich na AHE w Łodzi w zakresie tańca i choreografii. Studiował na UAM w Poznaniu na kierunku Media Interaktywne i Widowiska. Ukończył program MASA organizowany przez Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu oraz staż w KCDC. Od roku 2020 współpracuje z Krakowskim Teatrem Tańca, Krakowskim Centrum Choreograficznym, Teatrem Tańca Zawirowania, Teatrem Studio w Warszawie oraz Teatrem Powszechnym w Warszawie. W roku 2020 otrzymał stypendium twórcze Miasta Kraków oraz był stypendystą MKiDN. W tym samym roku został rezydentem Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. Jego krótka praca solowa "This thing inside me is a rickety bridge of impossible crossing" (2021) zdobyła III nagrodę na Warszawskim Konkursie Choreograficznym. W roku 2022 został rezydentem Instytutu im. J. Grotowskiego we Wrocławiu. Współtworzy Direct Message Collective, z którym powstał spektakl "Bromance" (2018) oraz spektakl/instalacja "ANIMALIA" (2019).
MARTA SEREDYŃSKA – badaczka, producentka, recenzentka. Koordynacyjnie i producencko współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna/Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Od roku 2016 prowadzi Fundację Rezonanse Kultury, gdzie produkuje większość projektów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. Prowadzi też autorską stronę „tańczę słowem”. Od roku 2022 współpracuje z Centralną Sceną Tańca, gdzie opiekuje się działem Krytyki i teorii tańca. Od kilku lat zajmuje się też światłem w spektaklach teatralnych i tanecznych – współpracowała m.in. z olsztyńskim Zespołem Śmierci i Tańca, Teatrem Akrobatycznym Supernova, Aleksandrą Skorupą, Patrycją Nosiadek. W 2022 otrzymała stypendium MKiDN.
MICHAŁ PRZYBYŁA – tancerz, choreograf, pedagog, performer. Absolwent studiów licencjackich na AHE w Łodzi w zakresie tańca i choreografii. Studiował na UAM w Poznaniu na kierunku Media Interaktywne i Widowiska. Ukończył program MASA organizowany przez Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu oraz staż w KCDC. Od roku 2020 współpracuje z Krakowskim Teatrem Tańca, Krakowskim Centrum Choreograficznym, Teatrem Tańca Zawirowania, Teatrem Studio w Warszawie oraz Teatrem Powszechnym w Warszawie. W roku 2020 otrzymał stypendium twórcze Miasta Kraków oraz był stypendystą MKiDN. W tym samym roku został rezydentem Centrum Teatru i Tańca w Warszawie. Jego krótka praca solowa "This thing inside me is a rickety bridge of impossible crossing" (2021) zdobyła III nagrodę na Warszawskim Konkursie Choreograficznym. W roku 2022 został rezydentem Instytutu im. J. Grotowskiego we Wrocławiu. Współtworzy Direct Message Collective, z którym powstał spektakl "Bromance" (2018) oraz spektakl/instalacja "ANIMALIA" (2019).
MARTA SEREDYŃSKA – badaczka, producentka, recenzentka. Koordynacyjnie i producencko współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna/Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Od roku 2016 prowadzi Fundację Rezonanse Kultury, gdzie produkuje większość projektów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. Prowadzi też autorską stronę „tańczę słowem”. Od roku 2022 współpracuje z Centralną Sceną Tańca, gdzie opiekuje się działem Krytyki i teorii tańca. Od kilku lat zajmuje się też światłem w spektaklach teatralnych i tanecznych – współpracowała m.in. z olsztyńskim Zespołem Śmierci i Tańca, Teatrem Akrobatycznym Supernova, Aleksandrą Skorupą, Patrycją Nosiadek. W 2022 otrzymała stypendium MKiDN.
CENTRALNA SCENA TAŃCA | CST: Site-Specific, V edycja 2024
"Syrenoidy", chor. Magdalena Przybysz, Michał Przybyła z gościnnym udziałem Marty Seredyńskiej
15 września (niedziela), godz. 18:00
pomnik Syreny nad Wisłą, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie, Warszawa
wstęp wolny
projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja V
dział: CST: Site-Specific
kuratorka: Paulina Święcańska
koordynatorka: Magdalena Chabros, m.chabros@mik.waw.pl
organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie: m.st. Warszawa
"Syrenoidy", chor. Magdalena Przybysz, Michał Przybyła z gościnnym udziałem Marty Seredyńskiej
15 września (niedziela), godz. 18:00
pomnik Syreny nad Wisłą, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie, Warszawa
wstęp wolny
projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja V
dział: CST: Site-Specific
kuratorka: Paulina Święcańska
koordynatorka: Magdalena Chabros, m.chabros@mik.waw.pl
organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie: m.st. Warszawa