Na Senie Młodego Widza MIK fragmenty z bogatego dorobku największego polskiego komediopisarza przedstawione są w sposób dostosowany do wrażliwości młodych odbiorców.
SCENA MŁODEGO WIDZA „Fredro. Bardzo mi miło”
11 października 2024 (pt.), godz. 18:00 i 20:00
Teatr PAPAHEMA | spektakl dla widzów 13+
czas trwania spektaklu: 80 min z przerwą
wstęp wolny: bezpłatne wejściówki dostępne na stronie https://www.mik.waw.pl/repertuar/
dostępność: tłumaczenie na PJM
Teatr PAPAHEMA | spektakl dla widzów 13+
czas trwania spektaklu: 80 min z przerwą
wstęp wolny: bezpłatne wejściówki dostępne na stronie https://www.mik.waw.pl/repertuar/
dostępność: tłumaczenie na PJM
Fot. Jeremi Astaszow
Mało kto wie, że Fredro zostawił po sobie ponad czterdzieści komedii, a także utwory w innych literackich gatunkach. Teksty te powstawały w czasach, kiedy w polskiej kulturze królował romantyzm. Mickiewicz, Słowacki i Krasiński pisali swoje mesjanistyczne arcydramaty, a Fredro, w tym samym czasie, ustanawiał wzór narodowej komedii odżegnującej się od spraw… narodowych. Jakby żył i tworzył poza ogólnie przyjętym wzorcem. Dworkowa sielanka stanowiąca tło intryg zakończonych naiwnie szczęśliwym, jak mogłoby się wydawać, zakończeniem, jest zawieszona w bezczasie. Kiedyś? Nigdy? Zawsze?
Sielski happy end nabiera znaczenia, kiedy weźmiemy pod uwagę, że Fredro, w przeciwieństwie do wieszczów, brał udział w walkach nazywanych narodowowyzwoleńczymi, co prawda nie w powstaniach, ale w nie mniej krwawych, a znacznie dłuższych, wojnach napoleońskich. Okrucieństwa i tęsknoty za ładem uosabianym przez domowe ognisko doświadczył jak mało który z XIX-wiecznych autorów. Paradoksów i niespodzianek związanych z wąsatym dziadkiem narodowej komedii jest więcej.
Twórcy spektaklu dokonują teatralnej ekshumacji dorobku Fredry – przywołują fragmenty takich sztuk jak Ciotunia, Gwałtu, co się dzieje! czy Wychowanka oraz opowiadania Dziennik wygnańca, aby w dowcipny, dostosowany do wrażliwości młodego odbiorcy sposób dowieść, że autor obdarzony umiejętnością wnikliwej obserwacji ludzkich postaw oraz mistrzowskiego operowania słowem ma nam dziś do zaoferowania znacznie więcej niż „żart z wąsem”, a aktorzy w teatrze Fredrowskim nie muszą być jak… meble – stylowe i eleganckie, ale jednak meble.
Sielski happy end nabiera znaczenia, kiedy weźmiemy pod uwagę, że Fredro, w przeciwieństwie do wieszczów, brał udział w walkach nazywanych narodowowyzwoleńczymi, co prawda nie w powstaniach, ale w nie mniej krwawych, a znacznie dłuższych, wojnach napoleońskich. Okrucieństwa i tęsknoty za ładem uosabianym przez domowe ognisko doświadczył jak mało który z XIX-wiecznych autorów. Paradoksów i niespodzianek związanych z wąsatym dziadkiem narodowej komedii jest więcej.
Twórcy spektaklu dokonują teatralnej ekshumacji dorobku Fredry – przywołują fragmenty takich sztuk jak Ciotunia, Gwałtu, co się dzieje! czy Wychowanka oraz opowiadania Dziennik wygnańca, aby w dowcipny, dostosowany do wrażliwości młodego odbiorcy sposób dowieść, że autor obdarzony umiejętnością wnikliwej obserwacji ludzkich postaw oraz mistrzowskiego operowania słowem ma nam dziś do zaoferowania znacznie więcej niż „żart z wąsem”, a aktorzy w teatrze Fredrowskim nie muszą być jak… meble – stylowe i eleganckie, ale jednak meble.
tekst i opieka artystyczna: Magdalena Drab
obsada: Patrycja Durska, Paulina Moś, Helena Radzikowska, Karol Polak, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel
reżyseria: zespół
muzyka: Lena Michajłów
choreografia: Jan Sarata
kostiumy: Artur Mazur
wideo: Michał Poniedzielski
reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
wąsiwa: Jolanta Chacuć
obsada: Patrycja Durska, Paulina Moś, Helena Radzikowska, Karol Polak, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel
reżyseria: zespół
muzyka: Lena Michajłów
choreografia: Jan Sarata
kostiumy: Artur Mazur
wideo: Michał Poniedzielski
reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
wąsiwa: Jolanta Chacuć
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2024
koordynatorka: Milena Szabelewska, m.szabelewska@mik.waw.pl
SCENA MŁODEGO WIDZA | Fredro. Bardzo mi miło
Teatr PAPAHEMA | spektakl dla widzów 13+
czas trwania spektaklu: 80 min z przerwą
11 października 2024 (pt.), godz. 18:00 i 20:00
Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa, ul. Elektoralna 12
wstęp wolny: bezpłatne wejściówki do pobrania
dostępność: tłumaczenie na PJM
Teatr PAPAHEMA | spektakl dla widzów 13+
czas trwania spektaklu: 80 min z przerwą
11 października 2024 (pt.), godz. 18:00 i 20:00
Mazowiecki Instytut Kultury, Warszawa, ul. Elektoralna 12
wstęp wolny: bezpłatne wejściówki do pobrania
dostępność: tłumaczenie na PJM