Mazowiecki Instytut Kultury zaprasza dzieci ze szkół podstawowych na cykl zajęć edukacyjnych z zakresu wiedzy o różnych dziedzinach sztuki. W październiku ruszył I semestr 2024/2025 Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki. Zapraszamy na zajęcia, jeszcze można dołączyć!
Zajęcia i warsztaty artystyczne odbywają się raz w miesiącu – w niedzielę. Wykłady i warsztaty prowadzą zaproszeni eksperci, wśród nich wykładowcy akademiccy, profesorowie, znawcy tematu i sami artyści. Każde comiesięczne spotkanie zaczyna się prelekcją – wykładem wprowadzającym poświęconym wybranej, i za każdym razem innej, dziedzinie sztuki. Po prelekcjach studenci rozchodzą się do sal warsztatowych i biorą udział w wybranych przez siebie warsztatach (planowany czas trwania każdego warsztatu ok. 1,5 godz.). Wykłady i warsztaty są ciekawe, twórcze, rozbudzające zainteresowania dzieci.
Po co uczymy się pisać?
8 grudnia 2024 (ndz.)
10:00-11:00 wykład
11:00-12:30 warsztaty
10:00-11:00 wykład
11:00-12:30 warsztaty
Wykład Po co uczymy się pisać?
prowadzący: Rafał Kosik
prowadzący: Rafał Kosik
Rafał Kosik jest pisarzem, scenarzystą i wydawcą. Opublikował ponad trzydzieści książek, które sprzedały się w nakładzie przeszło dwóch milionów egzemplarzy: science fiction dla dorosłych (m.in. powieści Mars, Vertical, Kameleon, Różaniec i Cyberpunk 2077: Bez przypadku), serię „Felix, Net i Nika” dla młodzieży oraz serie dla dzieci „Amelia i Kuba” i „Mi się podoba”.
Jest laureatem licznych nagród m.in. Jerzego Żuławskiego, Janusza A. Zajdla oraz Książki Roku IBBY. Jego książki zostały przetłumaczone na kilkanaście języków.
Jest laureatem licznych nagród m.in. Jerzego Żuławskiego, Janusza A. Zajdla oraz Książki Roku IBBY. Jego książki zostały przetłumaczone na kilkanaście języków.
I Warsztaty Jak powiedzieć to samo inaczej?
prowadząca: Dorota Kassjanowicz
prowadząca: Dorota Kassjanowicz
Podczas warsztatów będziemy odkrywać „magiczną moc słów”, które sprawiają, że jedna historia może mieć nieskończenie wiele wersji ‒ zależnie od tego, kto i jak ją opowiada, jakich słów używa i czy umie właściwie je dobierać, czy jest komunikatywny, czy wie, o czym mówi, czy trzyma się faktów? Czy zależy mu na obiektywnej prawdzie. A może fantazjuje? Przekonamy się, że ten, kto sprawnie posługuje się słowami, zyskuje „supermoc”.
II Warsztaty Sztuka opowiadania historii
prowadząca: Anna Woźniak
prowadząca: Anna Woźniak
Co czyni historię wyjątkową? Co sprawia, że ktoś jest mistrzem opowiadania? Po co w ogóle człowiek uruchamia wyobraźnię i opowiada? Czy istnieje przepis na ciekawą historię? Wraz z uczestnikami warsztatów postaramy się znaleźć odpowiedź na te pytania. Będziemy uczyć się podstawowych zasad konstruowania własnej opowieści.
Biogramy
Dorota Kassjanowicz
Autorka książek dla dzieci i dorosłych, tekściarka. Absolwentka polonistyki (Uniwersytet Warszawski), redaktorka wydawnicza, członkini ZAiKS-u. Laureatka głównej nagrody IBBY „Książka roku 2014” oraz „Białe Kruki / The White Ravens 2015” (Internationale Jugendbibliothek, Monachium) za powieść dla młodych czytelników pt. Cześć, wilki! (wyd. Dwie Siostry),na której motywach powstaje film fabularny. Książka 30 znikających trampolin (wyd. Albus), której fragmenty trafiły do podręcznika jęz. polskiego dla klas V, znalazła się na „liście BIS” polskiej sekcji IBBY wśród tytułów nagrodzonych w roku 2017. Zbiór jej wierszy dla najmłodszych Raz, dwa, trzy, zaśnij ty! nominowano do nagrody „Dobre Strony 2018” w konkursie „Najlepsza Książka dla Dzieci lub Młodzieży”. W 2019 roku projekt literacki pt. Ogłoszenia dzieci, niedzieci, stworzeń i rzeczy otrzymał wyróżnienie jury międzynarodowego w konkursie JASNOWIDZE (książka wydana w 2021 roku w wyd. Tekturka). W tym samym roku jej zbiór wierszy Szelestwory i inne potwory został nagrodzony w konkursie „Książka na lato” portalu Granice.pl. Autorka spektakli Progressive – eliminacje (Teatr Roma w Warszawie, reż. Z. Zamachowski) oraz Show and go! (Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, reż. J. Satanowski). Adaptacja jej książki dla dzieci Jestem Aki od 2019 roku znajduje się w repertuarze Teatru Lalek Banialuka w Bielsku Białej.
Pod nazwiskiem Dorota Czupkiewicz pisze teksty piosenek dla S. Celińskiej, E. Błaszczyk, H. Banaszak, M. Kumorek, D. Osińskiej. M. Rodowicz i K. Skrzyneckiej do muzyki m.in.: J. Satanowskiego, M. Muraszki, L. Możdżera, H. Miśkiewicza, A. Korzyńskiego, N. Iwanowej i innych, a także na potrzeby spektakli muzycznych (Wszystkie babskie środki przeciwko śmierci – Teatr Nowy w Poznaniu, Anty-Szanty – Teatr Atelier w Sopocie, Beksiński. Obraz bez tytułu – Teatr im. Siemaszkowej w Rzeszowie). Współpracowała z warszawskim Ośrodkiem Działań Artystycznych „Dorożkarnia” w zakresie adaptacji scenicznych oraz teksów piosenek do musicali dla młodych widzów.
Autorka książek dla dzieci i dorosłych, tekściarka. Absolwentka polonistyki (Uniwersytet Warszawski), redaktorka wydawnicza, członkini ZAiKS-u. Laureatka głównej nagrody IBBY „Książka roku 2014” oraz „Białe Kruki / The White Ravens 2015” (Internationale Jugendbibliothek, Monachium) za powieść dla młodych czytelników pt. Cześć, wilki! (wyd. Dwie Siostry),na której motywach powstaje film fabularny. Książka 30 znikających trampolin (wyd. Albus), której fragmenty trafiły do podręcznika jęz. polskiego dla klas V, znalazła się na „liście BIS” polskiej sekcji IBBY wśród tytułów nagrodzonych w roku 2017. Zbiór jej wierszy dla najmłodszych Raz, dwa, trzy, zaśnij ty! nominowano do nagrody „Dobre Strony 2018” w konkursie „Najlepsza Książka dla Dzieci lub Młodzieży”. W 2019 roku projekt literacki pt. Ogłoszenia dzieci, niedzieci, stworzeń i rzeczy otrzymał wyróżnienie jury międzynarodowego w konkursie JASNOWIDZE (książka wydana w 2021 roku w wyd. Tekturka). W tym samym roku jej zbiór wierszy Szelestwory i inne potwory został nagrodzony w konkursie „Książka na lato” portalu Granice.pl. Autorka spektakli Progressive – eliminacje (Teatr Roma w Warszawie, reż. Z. Zamachowski) oraz Show and go! (Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, reż. J. Satanowski). Adaptacja jej książki dla dzieci Jestem Aki od 2019 roku znajduje się w repertuarze Teatru Lalek Banialuka w Bielsku Białej.
Pod nazwiskiem Dorota Czupkiewicz pisze teksty piosenek dla S. Celińskiej, E. Błaszczyk, H. Banaszak, M. Kumorek, D. Osińskiej. M. Rodowicz i K. Skrzyneckiej do muzyki m.in.: J. Satanowskiego, M. Muraszki, L. Możdżera, H. Miśkiewicza, A. Korzyńskiego, N. Iwanowej i innych, a także na potrzeby spektakli muzycznych (Wszystkie babskie środki przeciwko śmierci – Teatr Nowy w Poznaniu, Anty-Szanty – Teatr Atelier w Sopocie, Beksiński. Obraz bez tytułu – Teatr im. Siemaszkowej w Rzeszowie). Współpracowała z warszawskim Ośrodkiem Działań Artystycznych „Dorożkarnia” w zakresie adaptacji scenicznych oraz teksów piosenek do musicali dla młodych widzów.
Ania Woźniak
Opowiadaczka, animatorka kultury, badaczka, mediatorka. Od 2015 r. współtworzy Opowieści z Walizki – kolektyw artystyczny tworzący spektakle narracyjne oraz projekty interdyscyplinarne wokół sztuki opowiadania (Opowieść o rybaku Urashima, O Hienie Loli, Wędrówka Nabu). Występowała m.in. na Jarmarku Jagiellońskim, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Opowiadania , Festiwalu Literacki Sopot, Spotkaniach Teatralnych InNowica, Festiwalu Góry Literatury, Festiwalu Literatury dla Dzieci i Młodzieży TROPY w Olsztynie, Festiwalu teatralnym dla dzieci i młodzieży Gaducha w Sarnakach, Festiwalu Literackim Znaczenia w Wołominie. Wspólnie z Joanną Sarnecką wyreżyserowała spektakl narracyjny Niewidzialne Miasta 2.0, w którym do współtworzenia opowieści została wykorzystana technologia AI. Swoją działalność artystyczną realizuje w niewielkich miejscowościach wiejskich i wiejsko-miejskich. Od 2019 r. współtworzy zespół Lata w Teatrze w Bukowsku, w którym pełni rolę pedagożki teatru, trenerki kreatywności, reżyserki. W 2020 r. nagrała z przyjaciółmi płytę Wyliczanki Wydzieranki z tradycyjnymi wyliczankami dziecięcymi we współczesnych alternatywnych aranżacjach.
Na co dzień pracuje w Mazowieckim Instytucie Kultury, gdzie prowadzi badania w ramach Mazowieckiego Obserwatorium Kultury oraz koordynuje projekty edukacyjne i artystyczne, m.in. Bardzo Młodą Kulturę, Mazowiecką Szkołę Opowiadaczy oraz Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania, we współpracy z najstarszą grupą opowiadaczą Stowarzyszenie Grupa Studnia O. Współautorka publikacji o sztuce opowiadania i jej zastosowaniu w pracy animatorek i animatorów kultury: Opowiadacze z Natury (Warszawa, 2021), Opowiadaczki (Warszawa, 2022), Niguny (nie)pamięci (Warszawa, 2023).
Autorka i współautorka raportów badawczych, m.in.: Świętując sztukę. Badanie wybranych festiwali artystycznych z województwa mazowieckiego (2024), Tu zaczynają się schody (2021), Instytucje kultury z woj. mazowieckiego w okresie pandemii (2021), Twórcze przepływy. Sektor kreatywny a podmioty kultury. Formy i metody współpracy (2020). Od 2023 r. współpracuje z Wydziałem Humanistycznym AGH przybliżając studentom podyplomowym zagadnienie dostępności w instytucjach z terenu wiejskiego i wiejsko-miejskiego.
Opowiadaczka, animatorka kultury, badaczka, mediatorka. Od 2015 r. współtworzy Opowieści z Walizki – kolektyw artystyczny tworzący spektakle narracyjne oraz projekty interdyscyplinarne wokół sztuki opowiadania (Opowieść o rybaku Urashima, O Hienie Loli, Wędrówka Nabu). Występowała m.in. na Jarmarku Jagiellońskim, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Opowiadania , Festiwalu Literacki Sopot, Spotkaniach Teatralnych InNowica, Festiwalu Góry Literatury, Festiwalu Literatury dla Dzieci i Młodzieży TROPY w Olsztynie, Festiwalu teatralnym dla dzieci i młodzieży Gaducha w Sarnakach, Festiwalu Literackim Znaczenia w Wołominie. Wspólnie z Joanną Sarnecką wyreżyserowała spektakl narracyjny Niewidzialne Miasta 2.0, w którym do współtworzenia opowieści została wykorzystana technologia AI. Swoją działalność artystyczną realizuje w niewielkich miejscowościach wiejskich i wiejsko-miejskich. Od 2019 r. współtworzy zespół Lata w Teatrze w Bukowsku, w którym pełni rolę pedagożki teatru, trenerki kreatywności, reżyserki. W 2020 r. nagrała z przyjaciółmi płytę Wyliczanki Wydzieranki z tradycyjnymi wyliczankami dziecięcymi we współczesnych alternatywnych aranżacjach.
Na co dzień pracuje w Mazowieckim Instytucie Kultury, gdzie prowadzi badania w ramach Mazowieckiego Obserwatorium Kultury oraz koordynuje projekty edukacyjne i artystyczne, m.in. Bardzo Młodą Kulturę, Mazowiecką Szkołę Opowiadaczy oraz Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania, we współpracy z najstarszą grupą opowiadaczą Stowarzyszenie Grupa Studnia O. Współautorka publikacji o sztuce opowiadania i jej zastosowaniu w pracy animatorek i animatorów kultury: Opowiadacze z Natury (Warszawa, 2021), Opowiadaczki (Warszawa, 2022), Niguny (nie)pamięci (Warszawa, 2023).
Autorka i współautorka raportów badawczych, m.in.: Świętując sztukę. Badanie wybranych festiwali artystycznych z województwa mazowieckiego (2024), Tu zaczynają się schody (2021), Instytucje kultury z woj. mazowieckiego w okresie pandemii (2021), Twórcze przepływy. Sektor kreatywny a podmioty kultury. Formy i metody współpracy (2020). Od 2023 r. współpracuje z Wydziałem Humanistycznym AGH przybliżając studentom podyplomowym zagadnienie dostępności w instytucjach z terenu wiejskiego i wiejsko-miejskiego.
Program zajęć w roku akademickim 2024 / 2025 i więcej informacji o DUS →
Dostępność
Zajęcia mogą odbywać się z tłumaczeniem na polski język migowy i z użyciem pętli indukcyjnej. Zainteresowanych opiekunów dzieci prosimy o kontakt z koordynatorką projektu co najmniej na 7 dni przed spotkaniem.
Kontakt: Koordynatorka projektu Milena Szabelewska m.szabelewska@mik.waw.pl tel. 22 58 64 265.
Patronat nad rokiem akademickim DUS 2024/2025 objął magazyn dla dzieci Świerszczyk