19 stycznia ruszają przesłuchania do IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Jopka, którego organizatorem jest Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca "Mazowsze". Mazowiecki Instytut Kultury jest Partnerem Regionalnym konkursu.
Wydarzenie jest skierowane również do osób dorosłych i seniorów, którzy – jak pokazuje doświadczenie z poprzednich edycji – chętnie biorą w nim udział.
Konkurs ma charakter cykliczny i odbywa się w odstępie dwóch lat. Poprzednie edycje Konkursu cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników. Dotychczas w Konkursie wzięło udział ok. 1500 osób z całej Polski.
Patronem Konkursu jest Stanisław Jopek, wybitny śpiewak – solista zespołu „Mazowsze” przez blisko 50 lat, który wspierał młodych twórców. Ten utalentowany i charyzmatyczny artysta posiadał nie tylko wspaniały głos – tenor o barytonowym zabarwieniu – ale również niezrównaną, pełną scenicznego temperamentu umiejętność interpretacji utworów.
I Etap październik 2024 – luty 2025 – przesłuchania lokalne w blisko 50 miejscowościach oraz wybranych ośrodkach kultury za granicą;
II Etap marzec – maj 2025 – przesłuchania w ośrodkach makroregionalnych;
III Etap październik 2025 – finał w siedzibie Zespołu „Mazowsze” w Karolinie.
Przy okazji przesłuchań lokalnych, we wszystkich lokalizacjach odbędą się również konsultacje wokalne, w wyniku których można otrzymać propozycję dołączenia do grona chórzystów PZLPiT „Mazowsze”.
Kontakt do koordynatorki: Dorota Chotyńska, tel. 22 586 42 26
Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Stanisława Jopka, u źródeł swego powstania, był odpowiedzią na reakcje publiczności, która podczas każdego koncertu „Mazowsza” śpiewała i nuciła mazowszańskie piosenki. Delikatny szmer z widowni towarzyszył „Mazowszu” od zawsze. Publiczność śpiewała nie tylko znane powszechnie hity, ale również te mniej znane i rzadziej śpiewane piosenki. Powstał zatem pomysł, aby to śpiewanie usystematyzować i rozpowszechnić w formule Konkursu. – Można powiedzieć, że pomysłodawcą Konkursu byli odbiorcy tego, co „Mazowsze” robi od ponad 70. lat. Zachowanie publiczności skłoniło nas do refleksji, że skoro widzowie tak dobrze znają ten repertuar, to dlaczego nie pójść dalej? Dlaczego nie zaprosić do wspólnego śpiewania w konkursie?
- mówi Jacek Boniecki, dyrektor zespołu.