Podczas wrześniowego spotkania z cyklu „Autoportret choreograficzny” Centralnej Sceny Tańca w Mazowieckim Instytucie Kultury wystąpi Ilona Trybuła.

Zdjęcie z archiwum artystki
Taniec współczesny postrzegany jest jako elitarna dziedzina sztuki, niezrozumiała dla przypadkowego odbiorcy, przez co unikana i czasami odrzucana. Z potrzeby propagowania sztuki tańca i artystów z nią związanych powstał cykl „Autoportret choreograficzny”.
Chcemy pokazać zawód choreografa nie poprzez prezentację gotowego spektaklu, a kreatywne „przedstawienie się” artysty w mniej zamkniętej formie. Zaproszonego choreografa lub choreografkę prosimy o przygotowanie wieczoru tanecznego i „sportretowanie” siebie poprzez pracę. We wrześniu autoportret pisany choreografią zaprezentuje Ilona Trybuła.
Chcemy pokazać zawód choreografa nie poprzez prezentację gotowego spektaklu, a kreatywne „przedstawienie się” artysty w mniej zamkniętej formie. Zaproszonego choreografa lub choreografkę prosimy o przygotowanie wieczoru tanecznego i „sportretowanie” siebie poprzez pracę. We wrześniu autoportret pisany choreografią zaprezentuje Ilona Trybuła.
„Odsłonię motywy, radości i trudności ‒ moją drogę. Zapraszam do tej podróży, tam, gdzie to wszystko się zaczyna i rozwija” – mówi Ilona Trybuła.
Po spektaklu będzie możliwość rozmowy z artystką – zadania pytań, podzielenia się refleksjami, wyjaśnienia niezrozumiałych kwestii.
Ilona Trybuła – ukończyła gdańską Szkołę Baletową i Akademię Muzyczną w Warszawie. Jest tancerką, improwizatorką, choreografką i wykładowczynią akademicką, a także kuratorką. Jest też artystką Teatru Muzycznego w Gdyni, Warszawskiej Opery Kameralnej, musicalu Metro, Teatru Studio Buffo. Ta autorka około 30 spektakli improwizowanych, współpracuje regularnie z muzykami polskiej sceny improwizowanej.
W roku 1997 zaczęła swoją niezależną ścieżkę na polu tańca współczesnego, wypracowując własny język wypowiedzi w tańcu i choreografii oraz metodę pracy. Pracowała na Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym, w Szkole Aktorskiej Machulskich, Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu AST Kraków, obecnie pracuje w Zakładzie Tańca Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi zajęcia treningu fizycznego, świadomości ciała oraz improwizacji.
Stworzyła projekty Studio Ciało i Laboratorium Improwizacji, w ramach których polscy i zagraniczni nauczyciele prowadzili regularne warsztaty i laboratoria improwizacji. Twórczyni i dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca SIC! i Kolektywu Melba (improwizujących tancerzy i muzyków).
Kuratorka rocznego projektu w CSW Zamek Ujazdowski Sic! four seasons.
Improwizacja to dla niej proces tworzenia i budowania form, choreografii, ruchu, tańca i sensu w spektaklu – precyzyjnie i przenikliwie, w ciągle otwartej możliwości na nowe działania i wydarzenia. Interesuje ją zagadnienie filozofii, która wydarza się w codzienności i manifestuje w prostocie. Improwizacja daje jej możliwość uchwycenia decydującego momentu, który trwa tylko chwilę, ale jest właśnie kluczowy.
W roku 1997 zaczęła swoją niezależną ścieżkę na polu tańca współczesnego, wypracowując własny język wypowiedzi w tańcu i choreografii oraz metodę pracy. Pracowała na Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym, w Szkole Aktorskiej Machulskich, Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu AST Kraków, obecnie pracuje w Zakładzie Tańca Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi zajęcia treningu fizycznego, świadomości ciała oraz improwizacji.
Stworzyła projekty Studio Ciało i Laboratorium Improwizacji, w ramach których polscy i zagraniczni nauczyciele prowadzili regularne warsztaty i laboratoria improwizacji. Twórczyni i dyrektorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca SIC! i Kolektywu Melba (improwizujących tancerzy i muzyków).
Kuratorka rocznego projektu w CSW Zamek Ujazdowski Sic! four seasons.
Improwizacja to dla niej proces tworzenia i budowania form, choreografii, ruchu, tańca i sensu w spektaklu – precyzyjnie i przenikliwie, w ciągle otwartej możliwości na nowe działania i wydarzenia. Interesuje ją zagadnienie filozofii, która wydarza się w codzienności i manifestuje w prostocie. Improwizacja daje jej możliwość uchwycenia decydującego momentu, który trwa tylko chwilę, ale jest właśnie kluczowy.
Adam Świtała – kompozytor, multiinstrumentalista, pedagog oraz kulturoznawca. Adiunkt na Wydziale Edukacji University of Iceland. Członek Advocacy Standing Committee oraz komisji Music in Schools and Teacher Education (MISTEC) International Society for Music Education (ISME). Jako kompozytor i aranżer współpracował z wieloma instytucjami kultury w kilku krajach Europy, m.in. Narodową Galerią Sztuki „Zachęta”, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, HAU Hebbel am Ufer (Berlin), MUCEM (Marsylia), Union Chapel (Londyn), Reykjavik Arts Festival.
koncepcja, wykonanie: Ilona Trybuła
muzyka, dźwięk, wykonanie: Adam Świtała
światło: Ewa Garniec
montaż zdjęć: Michał Mróz
zdjęcia: Marta Ankiersztejn, Katarzyna Bargiełowska, Ilona Trybuła, Sebastian Stankiewicz, Sandra Wilk
muzyka, dźwięk, wykonanie: Adam Świtała
światło: Ewa Garniec
montaż zdjęć: Michał Mróz
zdjęcia: Marta Ankiersztejn, Katarzyna Bargiełowska, Ilona Trybuła, Sebastian Stankiewicz, Sandra Wilk
CENTRALNA SCENA TAŃCA | CST ‒ AUTOPORTRET CHOREOGRAFICZNY
performans taneczny Ilona Trybuła
25 września 2025 (czw.), godz. 19:00
Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
bilety dostępne online lub w kasie MIK: www.mik.waw.pl/repertuar
performans taneczny Ilona Trybuła
25 września 2025 (czw.), godz. 19:00
Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
bilety dostępne online lub w kasie MIK: www.mik.waw.pl/repertuar
projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja VI
kuratorka: Magdalena Chabros
organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie: miasto st. Warszawa
kuratorka: Magdalena Chabros
organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie: miasto st. Warszawa
