12 października startuje nowy rok akademicki Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki w Mazowieckim Instytucie Kultury! Zapraszamy dzieci ze szkół podstawowych na cykl zajęć edukacyjnych z zakresu wiedzy o sztuce i jej różnych dziedzin.
Zajęcia i warsztaty artystyczne zaplanowaliśmy raz w miesiącu – w niedzielę. Wykłady i warsztaty prowadzić będą zaproszeni eksperci, wśród nich wykładowcy akademiccy, profesorowie, znawcy tematu i sami artyści. Każde comiesięczne spotkanie będzie zaczynało się prelekcją – wykładem wprowadzającym poświęconym wybranej, i za każdym razem innej, dziedzinie sztuki. Po prelekcjach studenci rozejdą się do sal warsztatowych i wezmą udział w wybranych przez siebie warsztatach (planowany czas trwania każdego warsztatu ok. 1,5 godz.).
W sztuce dziecko może przejrzeć się jak w zwierciadle, zobaczyć siebie, dostrzec sytuacje z własnego życia i poznać sposoby radzenia sobie z nimi. Może też zobaczyć coś zupełnie abstrakcyjnego, czego do tej pory nie widziało – to z kolei pozwoli mu zrozumieć, że w świecie można spotkać rzeczy nieoczywiste, nowe.
Dla kogo?
Do programu i udziału w zajęciach na uniwersytecie mogą zgłaszać się dzieci w wieku od 6 do 14 lat. Naszą ofertę przygotowaliśmy z myślą o tych, którzy pragną aktywnie i twórczo uczestniczyć w odbiorze otaczającego ich świata.
Organizacja zajęć
- Słuchacze podzieleni na dwie grupy 6-9 lat i 10-14 lat
- Najpierw odbywa się wykład, a potem w grupach rozpoczniemy praktyczne warsztaty artystyczne.
- W nawiązaniu do tematów poruszanych na wykładach będziemy polecali wystawy, spektakle oraz inne wydarzenia artystyczno-kulturalne.
Czas trwania zajęć:
- Grupa I (6‒9 lat) Wykład ‒ godz.10:00‒10:45. Warsztaty ‒ godz.11:00‒12:30
- Grupa II (10‒14 lat) Wykład ‒ godz.11:15‒12:15. Warsztaty ‒ godz.12:30‒14:00
Inauguracja Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki 2025 / 2026

Rok akademicki 2024 / 2025 rozpoczniemy 12 października. W tym dniu studenci Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki otrzymają indeksy i Niezbędnik Małego Artysty. Podzieleni według grup wiekowych, wezmą udział w spotkaniach-prelekcjach z ekspertami, autorytetami w swojej dziedzinie, zajmującymi się sztuką zawodowo.
Spotkanie inauguracyjne – Start! Scena sztuki. Poznajmy się w sztuce
Rozpoczynamy wyjątkową podróż przez świat sztuki! Podczas pierwszego spotkania wraz z uczestnikami i uczestniczkami Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki wspólnie otworzymy nowy, twórczy rozdział. To będzie dzień poznawania – siebie nawzajem, idei Uniwersytetu, zasad działania, a także tematów, które będziemy wspólnie odkrywać przez cały rok. Każdy uczestnik i uczestniczka otrzyma indeks – symbol przynależności do naszej artystycznej społeczności.
I Warsztaty – Mapa marzeń twórczych
Podczas warsztatów każdy uczestnik i uczestniczka stworzy swoją własną artystyczną mapę – pełną marzeń, pasji, inspiracji i pomysłów na siebie. Będzie to nie tylko forma ekspresji, ale też sposób, by lepiej się poznać – opowiadając o swoich pracach, dzieląc się tym, co nas ciekawi, czym się interesujemy i czego chcielibyśmy się nauczyć.
II Warsztaty – Poznajemy się w sztuce
Będziemy szukać połączeń artystycznych i osobowościowych. Poprzez twórcze działania ‒ jako grupa, w podgrupach czy w parach ‒ spróbujemy poznać i wyrażać siebie nawzajem, aby w twórczy sposób uchwycić to, kim jesteśmy, co lubimy, jak się czujemy, co nas inspiruje. Różne formy sztuki staną się pretekstem, aby poznać swoją wrażliwość i zobaczyć siebie nawzajem ‒ również poprzez sztukę.
Biogramy
Magdalena Glapińska
Aktorka, dziennikarka. Prowadzi warsztaty aktorskie, adaptuje scenariusze, reżyseruje spektakle, z sukcesami przygotowuje młodzież do egzaminów na uczelnie teatralne. Absolwentka wydziału aktorskiego PWSFTViT w Łodzi. Od wielu lat realizuje autorski program oparty na pedagogice teatru, dramie i kreatywnym myśleniu.
Aktorka, dziennikarka. Prowadzi warsztaty aktorskie, adaptuje scenariusze, reżyseruje spektakle, z sukcesami przygotowuje młodzież do egzaminów na uczelnie teatralne. Absolwentka wydziału aktorskiego PWSFTViT w Łodzi. Od wielu lat realizuje autorski program oparty na pedagogice teatru, dramie i kreatywnym myśleniu.
Jakub Snochowski
Ojciec trzech córek, aktor, performer, pedagog teatru, improtrener, reżyser, dramatopisarz. Współpracował m.in. z Jerzym Jarockim, Jerzym Stuhrem, Jerzym Skolimowskim, Andrzejem Wajdą, Maciejem Prusem, Krzysztofem Krauze, Pawłem Miśkiewiczem, Łukaszem Barczykiem, Janem Klatą, Grzegorzem Jarzyną, Robertem Wilsonem, Janem Fabrem, Meg Stuart. Regularnie prowadzi warsztaty wzmacniania intuicji autorską metodą, którą wykorzystuje również w szkoleniach biznesowych. Często pracuje z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami. Jest twórcą wielu akcji performatywnych w przestrzeni publicznej. Jako reżyser zrealizował „Sad wykarczowany” na podstawie „Wiśniowego sadu” Antona Czechowa, dyplom w Szkole Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich. Napisał dramat „A teraz sowy dorzućmy skrzydła…”, który zrealizował i zaprezentował w formie czytania performatywnego na XXV Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (nagroda jury). Obecnie realizuje spektakl na podstawie swego tekstu „Złotowłosy” (premiera: wrzesień 2025). Fascynują go działania z pogranicza różnych dziedzin sztuki, dlatego angażuje się przede wszystkim w projekty eksperymentalne, posiadające potencjał przekroczenia, przełamania uznanych granic.
Ojciec trzech córek, aktor, performer, pedagog teatru, improtrener, reżyser, dramatopisarz. Współpracował m.in. z Jerzym Jarockim, Jerzym Stuhrem, Jerzym Skolimowskim, Andrzejem Wajdą, Maciejem Prusem, Krzysztofem Krauze, Pawłem Miśkiewiczem, Łukaszem Barczykiem, Janem Klatą, Grzegorzem Jarzyną, Robertem Wilsonem, Janem Fabrem, Meg Stuart. Regularnie prowadzi warsztaty wzmacniania intuicji autorską metodą, którą wykorzystuje również w szkoleniach biznesowych. Często pracuje z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami. Jest twórcą wielu akcji performatywnych w przestrzeni publicznej. Jako reżyser zrealizował „Sad wykarczowany” na podstawie „Wiśniowego sadu” Antona Czechowa, dyplom w Szkole Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich. Napisał dramat „A teraz sowy dorzućmy skrzydła…”, który zrealizował i zaprezentował w formie czytania performatywnego na XXV Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (nagroda jury). Obecnie realizuje spektakl na podstawie swego tekstu „Złotowłosy” (premiera: wrzesień 2025). Fascynują go działania z pogranicza różnych dziedzin sztuki, dlatego angażuje się przede wszystkim w projekty eksperymentalne, posiadające potencjał przekroczenia, przełamania uznanych granic.
Agnieszka Senderowska-Rucińska
Aktorka, improwizatorka, tancerka, instruktorka teatralna. Z teatrem związana prawie dwie dekady – występuje na scenie i współtworzy spektakle, prowadzi też zajęcia z zakresu tańca jazzowego, ruchu scenicznego i improwizacji teatralnej. Obecnie edukuje adeptów i adeptki sztuki scenicznej głównie w Pracowni Teatralnej Magdaleny Glapińskiej oraz Studiu Teatralnym Kadr, jest także członkinią kilku grup artystycznych: Teatru Improwizacji Afront, Teatru Itakzagramy, Teatru Temat oraz Teatru Tańca Test.
Aktorka, improwizatorka, tancerka, instruktorka teatralna. Z teatrem związana prawie dwie dekady – występuje na scenie i współtworzy spektakle, prowadzi też zajęcia z zakresu tańca jazzowego, ruchu scenicznego i improwizacji teatralnej. Obecnie edukuje adeptów i adeptki sztuki scenicznej głównie w Pracowni Teatralnej Magdaleny Glapińskiej oraz Studiu Teatralnym Kadr, jest także członkinią kilku grup artystycznych: Teatru Improwizacji Afront, Teatru Itakzagramy, Teatru Temat oraz Teatru Tańca Test.
Program zajęć w roku akademickim 2025 / 2026 i więcej informacji o DUS →
Dostępność
Zajęcia mogą odbywać się z tłumaczeniem na polski język migowy i z użyciem pętli indukcyjnej. Zainteresowanych opiekunów dzieci prosimy o kontakt z koordynatorką projektu co najmniej na 7 dni przed spotkaniem.
Kontakt: koordynatorka projektu Milena Szabelewska m.szabelewska@mik.waw.pl tel. 22 58 64 265.
Patronat nad rokiem akademickim DUS 2025/2026 objął magazyn dla dzieci Świerszczyk
