Kameralistyka to nie tylko muzyka wyłącznie instrumentalna. Ważną jej częścią są utwory, w których obok instrumentu pojawia się wokal. Podczas kolejnego koncertu z cyklu Arcydzieła Muzyki Kameralnej w Mazowieckim Instytucie Kultury wystąpią mezzosopran Urszula Kryger i pianista Tomasz Herbut. 23 marca o godz. 19:00 artyści zaprezentują dzieła Schumanna, Wolfa i Pfitznera.
Gatunek ten przechodzi okres największego rozkwitu w epoce romantyzmu. Powstają wtedy liczące nawet po kilkaset kompozycji zbiory takich kompozytorów jak Franz Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms czy Hugo Wolf. Rozwój romantycznej pieśni rozpoczął się w Niemczech (pierwszym wielkim twórcą w tej dziedzinie był Franz Schubert) ale potem pieśń rozwija się w Rosji, Francji, Polsce a także w krajach skandynawskich czy w Hiszpanii.
– mówi Lech Dzierżanowski, autor koncepcji artystycznej cyklu, pianista i menadżer kultury.
PROGRAM
Zwei Jugendlieder /2 pieśni z czasów młodości
An*** / Do*** (1877; sł. Nikolaus Lenau)
Traurige Wege / Smutne drogi (1878; sł. Nikolaus Lenau)
Hans Pfitzner (1869-1949)
Drei Lieder / Trzy pieśni op. 3 (1888/89)
Warum sind deine Augen so nass? / Dlaczego tyle łez jest w Twych oczach? (sł. Friedrich Rückert)
Herbstlied / Piesń jesienna (sł. Friedrich von Sallet)
Mein Herz ist wie die dunkle Nacht / Moje serce jest jak ciemna noc (sł. Emanuel Geibel)
Robert Schumann (1810-1856)
Liederkreis nach Gedichten von Joseph von Eichendorff / Krąg pieśni do wierszy Josepha von Eichendorffa op. 39 (1840)
In der Fremde / Na obczyźnie
Intermezzo / Intermezzo
Waldgespräch / Leśna rozmowa
Die Stille / Milcząca
Mondnacht / Księżycowa noc
Schöne Fremde / Piękna obczyzna
Auf einer Burg / Ruiny zamku
In der Fremde / Na obczyźnie
Wehmut / Nostalgia
Zwielicht / Zmierzch
Im Walde / W lesie
Frühlingsnacht / Wiosenna noc