Lasy otwarte, godpodarka odmrożona, restauracje karmią, fryzjerzy strzygą, kosmetyczki upiększają, centra handlowe handlują. A kultura? Ani na chwilę się nie poddała. Ale do siebie wraca po woli, bo nie dokońca wiadomo, na co może sobie pozwolić. Dla zagubionych w tej niecodzienej sytuacji ludzi kultury Mazowiecki Instytut Kultury przygotował program wsparcia - konsultacje on-line.
Wiemy, że można. Ale czy już? Częściowo, czy całkiem? Dla wszystkich, czy dla niektórych. Żeby było bezpiecznie. Jeśli wracać - co robić i jak? Kiedy, w jakim trybie? Czy są narzędzia, które mogą pomóc? Gdzie są ludzie, którzy wiedzą jak ich użyć? Może trzeba zmienić styl pracy, zakres i sposób działania? Na pewno przestawić się na inne, nowe, nieznane tory. Przemodelować sposób działania. Nie stracić czujności. Działać bezpiecznie i odpowiedzialnie. Ale działać. Za wszelką cenę działać.
Pandemia to dla wszystkich czas niepewności i - do pewno stopnia - eksperymentu. Kultura się jednak nie poddała i w ostatnim trudnym okresie dostarczała swoim odbiorcom i uczestnikom pozytywne wrażenia, wsparcie, często dobrą rozrywkę. To pomagało przetrwać. Teraz kultura się odmraża. A odmrożona zmuszona jest działać w nowej rzeczywistości, wśród piętrzących się znaków zapytania. Mazowieckie Obserwatorium Kultury, działające pod auspicjami Mazowieckiego Instytutu Kultury, przygotowało dla animatorek i animatorów z województwa mazowieckiego (z wyłączeniem m.st. Warszawy) propozycję bezpłatnych konsultacji on-line.
Doświadczone ekspertki udzielą rad z wielu zagadnień, związanych z codziennym funkcjonowaniem instytucji kultury. W ofercie znalazły się również bezpłatne konsultacje psychologiczne, organizowane przez Fundację Psycho-Edukacja. Konsultacje trwają do 60 min. Data ustalana jest indywidualnie. Jedna instytucja może skorzystać z maksymalnie dwóch konsultacji. Liczba konsultacji jest ograniczona.
Aby skorzystać z konsultacji wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie Mazowieckiego Obserwatorium Kultury. Każda z ekspertek proponuje iny zakres tematyczny konsultacji.
Anna Żórawska
Zakres konsultacji: dostępność dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Prezeska Fundacji Kultury bez Barier, ekspertka dostępności, konsultantka ds. dostępności w projekcie „Małopolska. Kultura wrażliwa”, pomysłodawczyni i konsultantka kilkudziesięciu projektów dotyczących dostępności. Od 3 lat pełni rolę ekspertki w Zespole Sterującym oceniającym wnioski w programie „Infrastruktura domów kultury”. Inicjatorka Sieci Liderów i Liderek Dostępności.
Martyna Studzińska
Zakres konsultacji: współpraca z seniorami, prowadzenie wolontariatu a szczególnie wolontariatu międzypokoleniowego, aktywizacja społeczności lokalnej, wstęp do diagnozy lokalnej, wstęp do partycypacji obywatelskiej.
Trenerka z bogatym doświadczeniem badawczym. Jako badacz jakościowy wspiera projekty prowadzone przez NGO. Chętnie angażuje się w projekty poza Warszawą. Od kilku lat skupia się na działaniach aktywizujących seniorów. Od 3 lat regularnie wspiera Rady Seniorów działające w woj.mazowieckim, między innymi w planowaniu i koordynacji działań skierowanych do seniorów, prowadzenie ewaluacji własnych działań lub wstępu do konsultacji społecznych. Zbierała wspomnienia mieszkańców tworząc społeczne archiwum zdjęć warszawskiego Muranowa. Współprowadzi procesy dotyczące aktywizowania społeczności lokalnej i wspierania jej w kontaktach z władzą samorządową. Ewaluatorka, ostatnio zaangażowana w diagnozowanie sytuacji NGO działających w województwie mazowieckim. Prowadziła badania w powiecie ostrołęckim i białobrzeskim. Działa w zarządzie Stowarzyszenia „Rozwiń się” Edukacja, Kultura, Sport, gdzie prowadzi projekty międzypokoleniowe z wykorzystaniem gier planszowych.
Natalia Mileszyk
Zakres konsultacji: prawo autorskie w internecie.
Prawniczka, specjalistka ds. polityk publicznych w Fundacji Centrum Cyfrowe. Zajmuje się analizą prawną i rzecznictwem w zakresie otwartych zasobów oraz prawa autorskiego. Prowadziła szkolenia z zakresu prawa autorskiego i otwartości m.in. w Małopolskim Instytucie Kultury, Bibliotece Narodowej, Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji i Ministerstwie Rozwoju. Od początku pandemii przeprowadziła wiele webinariów dla instytucji kultury, bibliotekarzy i organizacji pozarządowych.
Monika Marciniak
Zakres konsultacji: praca z młodzieżą (na przykładzie pracy z MRM), jak opowiadać trudne historie (na bazie projektów wokół historii społeczności żydowskiej).
Z wykształcenia historyczka z pasji animatorka społeczna z zawodu audiodeskryptorka. Trenerka Echocast i design thinking. Za mną 6 lat pracy przy tablicy (nauczycielka historii w liceum) i 6 lat pracy w działach edukacji w muzeach. Od dwóch lat na własnej działalności – post produkcja filmowa (Audiodeskrypcja, napisy do filmów). Dwa najważniejsze działania z młodzieżą – Młodzieżowa Rada Muzeum i Przystanek wystaw. Pierwszy przygotował młodzież do realizacji własnych projektów, drugi otworzył mieszkańców placówki opiekuńczo-wychowawczej na świat kultury.
Magdalena Różycka
Zakres konsultacji: badania w sektorze kultury, praca ze społecznością, wsparcie merytoryczne w planowaniu i tworzeniu oferty, ewaluacja projektów, rozliczanie projektów.
Koordynatorka projektów kulturalnych i edukacyjnych, edukatorka, kulturoznawczyni, historyczka, badaczka. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu i realizacji projektów łączących różne sektory: publiczny i niepubliczny, kultury i oświaty. Pracowała w Dziale Edukacji Mazowieckiego Instytutu Kultury. Współpracowała m.in. przy projektach Kierunek Kultura, ShortCut, Wyszło Szydło. Koordynowała warsztaty Zbadaj Kulturę oraz Zbuduj Publiczność. Współkoordynowała projekt Kulturalni Edukatorzy. Mazowiecka Sieć Edukacji i Kultury realizowany w ramach programu Bardzo Młoda Kultura Narodowego Centrum Kultury. Obecnie we współpracy z Kolektywem Badawczym prowadzi diagnozy, projekty badawcze i ewaluacje dotyczące m.in. instytucji kultury i ich działalności. Absolwentka historii ze specjalizacją wiedza o kulturze na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu i studiów podyplomowych: Rachunkowość i Rewizja Finansowa na Uniwersytecie Warszawskim oraz Zarządzanie kulturą w strukturach UE w Państwowej Akademii Nauk w Warszawie. Studiowała także kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu i w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.
Otwarte konsultacje Psychologiczne
Fundacja Psycho-Edukacja oferują bezpłatną pomoc psychologiczną on-line dla osób pełnoletnich, które doświadczają sytuacji kryzysowej w związku z zamknięciem placówek oświatowych i instytucji kultury oraz ogólną sytuacją w oświacie i kulturze z powodu pandemii. Konsultacje są przeznaczone w szczególności dla rodziców, nauczycielek/-i, animatorek/-ów, edukatorek/-ów, dorosłych osób uczących się – bez względu na miejsce zamieszkania.
Do rozdysponowania jest 150 konsultacji w różnych dniach tygodnia i w różnych godzinach. Jedna osoba może skorzystać z trzech sesji (jedna trwa do 45 minut). Spotkania odbywają się za pośrednictwem Skype’a, do wyczerpania puli godzin.
Pomoc świadczą Wolontariuszki Fundacji – osoby o przygotowaniu psychologicznym i psychoterapeutycznym, które dodatkowo przeszły szkolenie z wykorzystania terapii akceptacji i zaangażowania (acceptance & commitment therapy, ACT) w interwencji kryzysowej, ze szczególnym uwzględnieniem pandemii COVID-19.
INFORMACJE O TERMINACH I ZAPISY: zapisy@fp-e.pl
Więcej informacji: Anna Szczeblewska, kontakt@fp-e.pl
Więcej informacji: Anna Szczeblewska, kontakt@fp-e.pl