Kolejna edycja Festiwalu Sztuk Wizualnych RELACJE ponownie poświęcona jest relacyjnym aspektom funkcjonowania we współczesności. Kluczową kwestią jest przyglądanie się wpływom, jakie dzisiejsza technologia (zwłaszcza cyfrowa i interaktywna) wywiera na nasze życie.
Festiwal Sztuk Wizualnych RELACJE 2024, część 4
wernisaż 16 lutego, godz. 18:00-21:00
Artyści: Jan Dziaczkowski, Amalia Foka, Karolina Konopka, Karolina Jarzębak, Jadwiga Sawicka, Jan Simon, Stefan Venbroek, Karolina Wojtas
Zjawisko internetowego memu spaja różne elementy tej edycji Festiwalu (wystawa, działania performatywne, spotkania z gośćmi, projekcja filmowa), jest punktem wyjścia do łączenia cyfrowego z analogowym, technologicznego z organicznym. Jest też źródłem refleksji na temat korzeni i dziedzictwa dzisiejszej kultury internetowej, jej wielobarwności, wewnętrznych niespójności, szans i zagrożeń oraz siły jej społecznego oddziaływania.
Zjawisko internetowego memu spaja różne elementy tej edycji Festiwalu (wystawa, działania performatywne, spotkania z gośćmi, projekcja filmowa), jest punktem wyjścia do łączenia cyfrowego z analogowym, technologicznego z organicznym. Jest też źródłem refleksji na temat korzeni i dziedzictwa dzisiejszej kultury internetowej, jej wielobarwności, wewnętrznych niespójności, szans i zagrożeń oraz siły jej społecznego oddziaływania.
![4_REL4_sliderMIK_1140x400_6.jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/6433/assets/625531/large-70ad9e0f07ae3b65d81c4ba4a48c6a12.jpg)
Festiwal Sztuk Wizualnych RELACJE jest trochę jak serial, którego każda nowa odsłona przypominać może następny sezon snutej przez lata opowieści.
Kolejna edycja zaczyna się tam, gdzie kończy się poprzednia – historia jest kontynuowana, pogłębiana – za każdym razem od nieco innej strony.
RELACJE ponownie starają się poddać refleksji naszą współczesną zmediatyzowaną rzeczywistość, której istotnym komponentem jest cyfrowa technologia. Przyglądamy się, za pomocą sztuki, różnym jej elementom i sposobom ich współistnienia. Życie w informacyjnym pędzie – na przecięciu świata organicznego i elektronicznego, cyfrowego i analogowego, pomiędzy komunikatami ludzkimi i algorytmicznymi – łatwo poddaje się przebodźcowaniu, zatapia w chaosie, gubi w ogólnej atrofii znaczeń. Gdy jednak przystopować na chwilę, przyjrzeć się z nieoczywistej perspektywy poszczególnym zjawiskom pozornie przypadkowo ze sobą sąsiadującym, można dojrzeć między nimi ukryte sieci połączeń. Odpowiednia optyka pozwala wydobyć czekające na odkrycie sensy i naświetlić nieoczekiwane symbiotyczne relacje.
Tegoroczna wystawa zajmuje się przede wszystkim internetem rozumianym jako przestrzeń, w której indywidualna autoekspresja, przefiltrowana przez kontekst społeczny i polityczny, staje się elementem kolektywnego głosu, chcącego zaznaczyć swój wpływ. Interesuje nas moment, w którym to, co jednostkowe, niejako traci nad sobą kontrolę, rozpływając się w wielości wiecznego kolażowego remiksu, ale i gdy dzieje się coś odwrotnego – zaznacza się potrzeba odciskania indywidualnego piętna, nawet w obrębie masowych, zbiorczych, teoretycznie anonimowych działań.
Wydaje się, że wiele współczesnych dyskursów przeciwstawia sobie indywidualizm i zbiorowość. Czy jednak muszą być to wartości będące ze sobą w wiecznym sporze? Jednocześnie ciekawi jesteśmy sposobów, w jaki cyfrowa kultura przejmowała elementy praktyk artystycznych doby przedinternetowej i jak staje się inspiracją dla kolejnych pokoleń artystów, już na niej wychowanych. Może okazać się, że pewien model komentowania rzeczywistości ma swoje źródła w pradawnych początkach sztuki, a to, co cyfrowo reprodukowane, ciekawie szuka swojego fizycznego zakorzenia w świecie.
Zjawisko internetowego memu spaja różne elementy tej edycji RELACJI (wystawa, działania performatywne, spotkania z gośćmi, projekcja filmowa), stanowi punkt wyjścia do łączenia cyfrowego z analogowym, technologicznego z organicznym, publicznego z prywatnym. Jest też źródłem refleksji na temat korzeni i dziedzictwa dzisiejszej kultury internetowej, jej wielobarwności, wewnętrznych niespójności, szans i zagrożeń oraz siły jej społecznego oddziaływania.
współpraca kuratorska: Milena Stryjewska
Program towarzyszący wystawie festiwalowej:
22.02.2024, godz. 18.00-19.00 – oprowadzanie kuratorskie po wystawie / Galeria XX1
07.03.2024, godz. 18.00-19.00 – spotkanie z Olgą Drendą na wystawie festiwalowej / Galeria XX1
10.03.2024, godz. 17.00-21.00 – pokaz filmu Chora na siebie oraz dyskusja z Adrianą Prodeus / Mazowiecki Instytut Kultury
14.03.2024, godz. 18.00-19.00 – oprowadzanie w PJM po wystawie festiwalowej, prowadzenie: Natalia Siuchta i Jagoda Cerkiewnik / Galeria XX1
21.03.2024, godz. 18.00-19.00 – oprowadzanie kuratorskie po wystawie / Galeria XX1
![8_REL4_PlakatA0_RGB_1.jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/6433/assets/625530/large-637f549f126bc83c88ddbd9355991872.jpg)
wernisaż 16 lutego 2024 (pt.), godz. 18:00-21:00
GALERIA XX1 al. Jana Pawła II 36, wstęp wolny
![stopka MIK+25Mazowsze.png](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/6433/assets/505102/large-8306c357aa88be2d3f26a5b9510bbdc3.png)