Polemika z radykalną reformą teatralną Grotowskiego i zasadnością rewolucji społecznej w sztukach performatywnych XXI wieku.
BLACK SQR
SZTUKA NOWA X MIK |
performans taneczny w reż. Dawida Żakowskiego i chor. Eweliny Sobieraj
18 września (śr.), godz. 19:00
bilety od 32 zł
performans taneczny w reż. Dawida Żakowskiego i chor. Eweliny Sobieraj
18 września (śr.), godz. 19:00
bilety od 32 zł
Premiera spektaklu miała miejsce 4 października 2019 r.
Co połączyło Sztukę Nową i mocno eksperymentalny teatr fizyczny z suprematyzmem Kazimierza Malewicza i jego Czarnym kwadratem?
I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski – wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru XX wieku, którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w Black SQR?
Black SQR jest rozmową o rewolucji – nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku.
Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru Grotowskiego i post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatralna Grotowskiego była bardzo radykalna, zakładała rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele.
Podczas spektaklu Black SQR pytania się rodzą, mnożą i osaczają.
I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski – wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru XX wieku, którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w Black SQR?
Black SQR jest rozmową o rewolucji – nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku.
Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru Grotowskiego i post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatralna Grotowskiego była bardzo radykalna, zakładała rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele.
Podczas spektaklu Black SQR pytania się rodzą, mnożą i osaczają.
Czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi?
Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa?
Czy metody Grotowskiego były w porządku? Czy można je dziś powielać?
Gdzie są granice rewolucji? Czy reżyser ma prawo degradować performera?
Czy nie ma innych narzędzi w teatrze?
Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei i wzniosłych celów?
To problem, który wszyscy próbują rozwiązać. Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez konfrontację z metodą Grotowskiego mówi: zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się.
W Black SQR Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności i stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego.
Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera i widza.
Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa?
Czy metody Grotowskiego były w porządku? Czy można je dziś powielać?
Gdzie są granice rewolucji? Czy reżyser ma prawo degradować performera?
Czy nie ma innych narzędzi w teatrze?
Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei i wzniosłych celów?
To problem, który wszyscy próbują rozwiązać. Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez konfrontację z metodą Grotowskiego mówi: zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się.
W Black SQR Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności i stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego.
Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera i widza.
reżyseria i dramaturgia: Dawid Żakowski
asystent reżysera: Maciej Tomaszewski
współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz
choreografia: Ewelina Sobieraj
muzyka: Gamid Ibadullayev
reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski
reżyseria dźwięku: Adam Jankowski
scenografia: Sebastian Żwirski
artysta wizualny: Konrad Tułak aka NGHTLOU
produkcja i koordynacja: Iwa Ostrowska
performerzy: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska, Agata Zataj
asystent reżysera: Maciej Tomaszewski
współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz
choreografia: Ewelina Sobieraj
muzyka: Gamid Ibadullayev
reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski
reżyseria dźwięku: Adam Jankowski
scenografia: Sebastian Żwirski
artysta wizualny: Konrad Tułak aka NGHTLOU
produkcja i koordynacja: Iwa Ostrowska
performerzy: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska, Agata Zataj
produkcja: Teatr Sztuka Nowa
współorganizator: Mazowiecki Instytut Kultury
koordynatorka: Magdalena Chabros m.chabros@mik.waw.pl
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
współorganizator: Mazowiecki Instytut Kultury
koordynatorka: Magdalena Chabros m.chabros@mik.waw.pl
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
BLACK SQR | SZTUKA NOWA X MIK
18 września (śr.), godz. 19:00
| Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
bilety od 32 zł, dostępne www.mik.waw.pl/repertuar/
18 września (śr.), godz. 19:00
| Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
bilety od 32 zł, dostępne www.mik.waw.pl/repertuar/